Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 21.7.2017

Praha, 27. 4. 2017Tisková zpráva

Výročí 100 let Mitsubishi Motors 22. ledna 1985. První vítězství vozu Mitsubishi Pajero na dakarské rallye.

Pouhé tři roky po uvedení na trh a jen dva roky po první účasti v této soutěži odstartovalo legendární Mitsubishi Pajero rekordně dlouhou sérii 12 vítězství v nejtěžším rallyovém podniku světa.

Výjimečná kombinace konstrukčních dovedností, bezchybného řidičského umění a promyšlené strategie závodního týmu… To byl základ jedinečného kreditu, který si Mitsubishi Motors Corporation (MMC) vydobylo k tomu, aby úspěšně čelila konkurenci na dnešním nabitém trhu s vozy kategorií 4x4x a SUV.

Rallye Dakar je nejznámější vytrvalostní motoristickou soutěží světa, přičemž značka Mitsubishi si díky rekordní sérii 12 vítězství v letech 1985 až 2007 okamžitě získala celosvětové postavení ikony, nejen pro nový model Pajero, ale i pro celou značku.

Dakarská rallye, původně nápad francouzského dobrodruha Thierryho Sabineho, se poprvé pořádala roku 1978 jako malá rallyová soutěž pro francouzské fanoušky terénních vozů, avšak rychle přerostla v nadnárodní podnik, který dokázal přilákat přední světové výrobce automobilů i motocyklů s cílem propagovat své vozy v jedné z nejméně pohostinných částí světa – saharské poušti.

Na druhém konci planety pak konstruktéři a plánovači výroby v MMC pečlivě sledovali nástup nového automobilového segmentu, lifestylových vozů 4x4 a SUV.

V roce 1979 zkoumala půdu studie Pajero II Concept a následně se v květnu roku 1982 na teprve vznikajícím trhu objevilo původní Mitsubishi Pajero, vzdálený dědic dávného předchůdce Mitsubishi s pohonem 4WD, modelu PX33 z roku 1936.

Automobilka Mitsubishi Motors se rozhodla poprvé nasadit svůj vůz na Dakar v roce 1983 prostřednictvím malého francouzského týmu z popudu tehdejšího dovozce Sonauto a pod vedením Ullricha Brehmera.

Prakticky sériový vůz během své spíše nenápadné premiérové účasti dojel na celkovém 11. místě. Za volantem tehdy seděl Andrew Cowan ze Skotska, který se později ujal vedení programu světového rallyového šampionátu FIA v rámci společnosti Mitsubishi Ralliart Europe se zázemím v Anglii.

Tým se pustil do vývoje modelu Pajero pro terénní soutěže za plné podpory managementu v Tokiu a již po dvou letech dokázal na Rallye Dakar poprvé zvítězit

22. ledna 1985 pak francouzský jezdec Patrick Zaniroli a navigátor Jean Da Silva dojeli jako první do tehdy tradičního cíle v Senegalu, a to v předstihu 26 minut a 19 sekund před stájovými kolegy Cowanem a Johnstonem Syerem.

Tímto byl položen první důležitý stavební blok impozantní pověsti, kterou si značka Mitsubishi Motors v následujících dvou slavných dekádách vybudovala na trhu 4x4 a SUV díky svým legendárním vítězstvím po celém světě, kdy vozům Mitsubishi nemohla konkurovat žádná jiná značka té doby.

Automobilka Mitsubishi Motors byla na Dakaru všudypřítomná, což platí i pro několik klíčových kol seriálu Cross Country Rally světového šampionátu FIA od roku 1983 až po poslední účast Mitsubishi na Dakaru v lednu 2009.

Sonauto vzdala hold tradici pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tím, že vyvinula rallyovou verzi modelu PX33 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jeden tento vůz byl v roce 1989 nasazen v rámci sedmičlenného továrního týmu na Rallye Paříž-Tunis-Dakar, kde v rukou Jeana-Pierreho Jaussauda dojel na celkovém 31. místě.

MMC si musela sedm let počkat na druhý dakarský úspěch v jedné z nejdelších a nejnáročnějších Rallye Dakar historie, tentokrát pod patronátem organizace TSO (Thierry Sabine Organisation). V roce 1992 tento podnik startoval v Paříži s dojezdem v Kapském Městě po překonání 11 afrických zemí bez opuštění černého kontinentu.

Někdejší motocyklový závodník Hubert Auriol překonal mohutnou písečnou bouři, a dokonce se dokázal vyhnout i místní občanské válce v Čadu, a tak se stal prvním samostatným jezdcem, který dokázal Dakar vyhrát s jednostopým i dvoustopým vozidlem. Díky jeho úspěchu s vozem Sonauto-Mitsubishi Prototype Pajero se Mitsubishi podařilo na historicky nejnáročnější Rallye Dakar vybojovat první tři místa.

O rok později si vítězství – pro Mitsubishi již třetí – připsal Bruno Saby s francouzským kolegou Dominiquem Serieysem při tradičním dojezdu do cíle v Senegalu.

Úroveň konkurentů rok od roku rostla, a tak si malý tým původně přicházející z dílen na francouzském venkově začal budovat pověst pro svůj konstrukční um a důraz na každý detail, který ostatně příslušel kvalitě a odolnosti sériově vyráběných vozů Mitsubishi Pajero.

Mitsubishi si postupně vybojovalo vítězství v letech 1997 a 1998 s vozy, za jejichž volantem usedali Kenjiro Shinozuka a Jean-Pierre Fontenay. Shinozuka tak dokázal zvítězit jako první Neevropan v historii této soutěže, navíc na prvním Dakaru, který se celý konal pouze na africkém kontinentu – rallye startovala a také končila v hlavním městě Senegalu a zahrnovala odpočinkový den v nigerském Agadezu.

Pajera při obou příležitostech obsadila první čtyři místa, na čemž měl podíl i mladý jezdec Hiroshi Masuoka, který v roce 1997 dojel jako čtvrtý s novým vozem Mitsubishi Challenger/Montero Sport nasazeným v kategorii T2. Stejný výsledek dokázal tento jezdec zopakovat i rok poté.

Rallye Dakar postupně každým rokem rostla a lákala další účastníky i zástupce světových médií. Mitsubishi Motors se v dalších dvou sezónách zvítězit nepodařilo, avšak v roce 2001 automobilka odstartovala úspěšnou sérii sedmi vítězství, která pokračovala až do ledna roku 2007 s týmem ze středofrancouzského Pont-de-Vaux, v té době pod vedením někdejšího vítězného navigátora Dominiqua Serieyse po předčasném skonu Ullricha Brehmera.

V rukou Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) a Mitsubishi Ralliart vznikly různé vývojové verze modelu Pajero, které se v podmínkách nejnáročnějších terénů naší planety ukázaly jako neporazitelné.

Tým pod japonským dohledem, využívající japonské konstrukční zkušenosti a podporu při výrobě pohonných jednotek, stejně tak jako znalosti logistiky malého týmu francouzských mechaniků a techniků, se stal předmětem závisti světa motorsportu.

Němka Jutta Kleinschmidtová se stala historicky první ženou, která dokázala na Dakaru zvítězit; vítězství si připsala v roce 2001 společně s navigátorem Andreasem Schulzem – jednalo se o poslední ročník, kdy se tato akce pořádala na tradiční trase z Paříže do Dakaru.

Ve šlépějích Shinozuky pak následujícího roku pokračoval Masuoka, jenž zpečetil sedmé vítězství Mitsubishi společně s Francouzem Pascalem Maimonem v roli navigátora a spolujezdce.

Nejúspěšnějším motocyklovým závodníkem v historii Dakaru se stal Stéphane Peterhansel, jenž v 90. letech minulého století dokázal zvítězit celkem šestkrát, a tak rozhodnutí Mitsubishi podepsat smlouvu s tímto Francouzem bylo mistrovským tahem. Peterhansel v roce 2000 v soukromém týmu s vozem poháněným jednotkou Mitsubishi dojel celkově druhý, přičemž jeho spolupráce s navigátorem Jean-Paul Cottretem se zapsala do historie dakarské soutěže jako nejúspěšnější.

Zmiňované dvojici v roce 2003 kvůli problémům se zavěšením uniklo první vítězství na Dakaru při dojezdu ve městě Šarm aš-Šajch, kdy si Masuoko a Schulz mohli připsat své druhé vítězství...

...a jaký to byl vůz: zbrusu nové Pajero Evo, koncepční vůz z autosalonu ve Frankfurtu 2001, upravený pro závody v poušti – další premiéra Mitsubishi na Rallye Dakar.

Nicméně Peterhansel pokračoval následujícího roku v Auriolových šlépějích – a stal se tak historicky druhým závodníkem, který dokázal na Dakaru zvítězit s jednostopým i dvoustopým vozidlem – díky přesvědčivému vítězství s vozem Pajero Evolution v senegalském Lac Rose. Akce, která končila za decimujících veder západoafrického regionu, startovala ve francouzském městě Clermont-Ferrand ve sněhové vánici, což jen potvrzuje všestrannou přizpůsobitelnost automobilů Mitsubishi Pajero a schopnost podávat špičkové výkony i za extrémních klimatických podmínek.

Akce pořádané roku 2004 se zúčastnilo úctyhodných 595 posádek, avšak tento počet byl ještě překonán roku 2005, kde jsme jich mohli napočítat 688. Peterhansel a Cottret dokázali s vozem Pajero Evolution obhájit titul, a zaokrouhlili tak počet vítězství automobilky Mitsubishi na 10 – v rámci podniku, který tentokrát poprvé startoval z Barcelony.

V roce 2006 startovala Rallye Dakar v Lisabonu a Mitsubishi ani tentokrát nebylo neúspěšné a získalo své 11. vítězství po urputném souboji s konkurenty ve zrádných písečných dunách Mauretánie. Někdejší sjezdový lyžař Luc Alphand využil několika nešťastných chyb, kterých se dopustil Peterhansel, a získal tak své jediné vítězství na Dakaru, nicméně Peterhansel si to vynahradil o rok později, kdy vybojoval svůj hattrick a současně i rekordní 12. vítězství automobilky Mitsubishi.

Pořadatelé dakarské rallye byli nuceni ročník 2008 zrušit. Tehdy se současně rozhodlo přesunout od roku 2009 celou soutěž do Jižní Ameriky.

Shodou okolností ve stejné době došlo ke změně firemní strategie Mitsubishi, které zatáhlo pomyslnou oponu za jednou z nejúspěšnějších sérií týmových úspěchů napříč všemi oblastmi motorsportu, ať již cross-countryových podniků jako je Dakar, nebo šampionátů WRC, kde tato automobilka rovněž získala 5 mistrovských titulů (4 tituly mistra světa a 1 pohár konstruktérů).

Rallye Dakar je stále považována za vlajkovou loď cross-countryových podniků v rámci celého světového kalendáře motorsportu, a každý rok tak přiláká celou řadu špičkových týmů a jezdců.

Avšak bez ohledu na fantastické úsilí a talent závodních jezdců se doposud žádnému výrobci nepodařilo ani napodobit legendární sérii úspěchů Mitsubishi Motors s vozy Pajero ve zlaté éře Rallye Dakar – a motoristického sportu jako takového.


Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz