Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 26.4.2017

Ženeva, 3. 3. 2016Tisková zpráva

MITSUBISHI eX Concept - Kompaktní crossover s elektrickým pohonem

Vybroušená vývojová studie eX Concept od Mitsubishi Motors, která byla s velkým úspěchem odhalená v roce 2015 na autosalonu v Tokiu, se prezentuje i na mezinárodním ženevském autosalonu 2016 – a poukazuje tak na design, technologická řešení a marketingové pojetí budoucího kompaktního crossoveru Mitsubishi s elektrickým pohonem.

Vývojová studie eX Concept od Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zhmotňuje vizi kompaktního SUV příští generace s elektrickým pohonem.

Zvenčí prezentuje své image sportovního crossoveru, energicky se proplétajícího ulicemi města (v mezích předpisů), kdy umně spojuje eleganci karoserie typu „shooting brake“ s křivkami kompaktního SUV. Čelní partie vozu jsou další interpretací nové vizuální identity v duchu designové koncepce Dynamic Shield (Dynamický štít) automobilky Mitsubishi Motors. Vývojová studie eX Concept svým pojetím exteriéru i designem interiéru poukazuje na další designové směřování vozů MMC.

Kompaktní eX Concept se soustavou elektrického pohonu příští generace využívá vysokokapacitní výkonné baterie společně s kompaktními a vysoce výkonnými elektromotory (vpředu a vzadu), čímž je celý pohon lehčí a hospodárnější. Díky dalšímu poklesu hmotnosti vozu samotného se tento může pochlubit dojezdem 400 km.

Zástavbou akumulátoru do spodní části karoserie se snížilo těžiště; to společně se soustavou pohonu Twin Motor 4WD a integrovaným systémem S-AWC pro řízení pohonu všech kol pomáhá zajistit jízdní chování, které věrně odpovídá záměrům řidiče a současně zachovává mimořádnou úroveň jízdní stability.

Studie eX Concept kromě jiného představuje technologie autonomního řízení, které staví na spojení technologií on-line propojení automobilů s využitím informačních systémů příští generace a vyspělých technologií aktivní bezpečnosti. Pokud vůz rozpozná nebezpečí, rychle a přesně využije své bezpečnostní funkce. Concept eX je rovněž vybaven funkcemi včasného rozpoznávání poruch a abnormálních stavů, kdy řidiči doporučí, aby svůj vůz zavezl k opravě nebo servisu.


Design exteriéru – vytesán z jediného bloku

Design exteriéru studie eX Concept staví na velmi hutné a robustní podobě, díky které je tento koncept mimořádně nápadný a působí jako vytesaný z jediného bloku. Z vnějšího pohledu spojuje eleganci karoserie typu „shooting brake“ s křivkami kompaktního SUV, čímž evokuje image sportovního crossoveru, energicky se proplétajícího ulicemi města (v mezích předpisů).

Čelní partie jsou další interpretací nové vizuální identity MMC, označované jako Dynamic Shield (dynamický štít), zde se zdůrazněním funkčnosti: kromě vizuálního ztvárnění „štítu“ (na ochranu osob i samotného vozu) jsou nahoře umístěná světla denního svícení a směrová světla lépe viditelná pro chodce, zatímco světlomety posazené o něco níže v rozích nárazníku zamezují oslňování vozidel v protisměru i chodců.

Dalším prvkem z pohledu bezpečnosti je pryžová ochrana ve spodní části a po stranách předku vozu pro případ kontaktu s chodcem nebo překážkou.

Design interiéru – ve volném stylu

Celá posádka se může těšit ze snadného nástupu do vozidla (protisměrně otevírané zadní dveře, absence prostředních B-sloupků) a příjemného interiéru s odlišným barevným provedením sedadla řidiče a spolucestujících, což evokuje rozdílnou atmosféru na jednotlivých stranách vozu. Takto navrženou kabinu charakterizuje sportovní charakter, pestrost, elegance a prostornost.

Použití rámové konstrukce potažené měkkými materiály u přístrojové desky a dalších klíčových prvků v přední části kabiny se odrazilo v pocitu lehkosti, nejen optické, ale i konstrukční (a nanejvýš hmatatelné).

Součástí středové konzoly jsou také dvě přenosné baterie, které lze vyjmout a použít mimo vozidlo při aktivním trávení volného času. Studie eX Concept dále používá čelní sklo zprostředkující rozšířenou realitu* (AR), zatímco uprostřed přístrojového panelu najdeme tzv. „inteligentní displej“, který prezentuje nejrůznější informace týkající se jízdy. MITSUBISHI eX Concept je napojen na informační síť technologie on-line propojení automobilů, a přináší tak zcela nové zážitky z cestování a současně otevírá řadu nových možností.

* Živé přímé nebo nepřímé zobrazování fyzického prostředí skutečného světa, jehož prvky jsou rozšířeny (nebo doplňovány) o počítačem vytvářenou grafiku a zvuky.

Inteligentní práce s informacemi – bezpečnější jízda


Čelní sklo zprostředkující rozšířenou realitu (AR):

S využitím rozšířené reality (AR) se informace získávané prostřednictvím technologie on-line propojení automobilů zobrazují na čelním skle AR, tj. v zorném poli řidiče, což usnadňuje sledování nejrůznějších změn jízdních podmínek, jako např.:

  • Pokyny palubní navigace.
  • Varovná upozornění na vzdálenost mezi vozidly.
  • Varování při opuštění jízdního pruhu.
  • Informace o dopravním značení (pevném či mobilním) získávané systémem kamerového rozpoznávání dopravních značek.

Čelní sklo AR rovněž zprostředkovává varovné informace (funkce „Caution Tracking“) s využitím technologií na podporu řízení (systém komunikace mezi vozidly navzájem a systém komunikace mezi vozidly a infrastrukturou / chodci); vůz tak promítá pokyny a upozornění na objekty mimo zorné pole řidiče, jako např. vozidla či chodce blížící se ke křižovatce, avšak ve slepém úhlu výhledu řidiče.

Čelní sklo AR vybízí řidiče k okamžitému rozhodování a reakcím, čímž přispívá k vyšší bezpečnosti jízdy.

Inteligentní displej:

Inteligentní displej v horní části palubní desky je vstupní branou k široké škále informací týkajících se jízdy. Ve spojení s navigační aplikací chytrého telefonu může zobrazovat pokyny navigace.

Vyhledávání informací prostřednictvím smartphonu nebo počítače využívá umělou inteligenci (AI) a cloudové uložiště; řidičem požadované informace v rámci internetového vyhledávání pak vůz zobrazuje prostřednictvím cloudu. Díky funkci AI podporované inteligentním displejem je vůz schopen nabízet doporučení na základě zájmů a koníčků řidiče.

Kamery místo zpětných zrcátek:

Zpětná zrcátka studie eX Concept využívají kamery:

  • Vnější zpětná zrcátka:
    Obraz promítaný po obou stranách přístrojového štítu nahrazuje tradiční vnější zpětná zrcátka. Systém zobrazující výhled dozadu využívá kamery s vysokým rozlišením upevněné po stranách karoserie vozidla; minimalizuje tak zbytečné pohyby očí odvádějící pozornost od řízení.
  • Vnitřní zpětné zrcátko
    Displej na stropní konzole, zobrazující výhled směrem vzad, nahrazuje klasické vnitřní zpětné zrcátko; i v tomto případě se používá kamera s vysokým rozlišením v zadní části vozidla. Ve srovnání s tradičním zpětným zrcátkem poskytuje displej širší a jasnější obraz situace za vozidlem.

Elektrický pohon příští generace a 4WD/S-AWC s dvojicí elektromotorů – v roli průkopníka

Studie Mitsubishi eX Concept staví na všech dosavadních technologiích elektromobility od MMC, čímž se posouvá k systému EV příští generace, jenž přinese delší jízdní dosah a vyšší jízdní výkony (v rámci předpisů).

K tomuto posunu schopností soustavy přispělo 1) použití akumulátoru pohonu příští generace, nyní s výrazně vyšší hustotou energie oproti dříve používaným akumulátorům; a 2) zabudování kompaktních a vysoce výkonných elektromotorů (vpředu a vzadu):

Díky poklesu hmotnosti a zvýšení hospodárnosti nového systému elektrického pohonu jako takového a nekompromisnímu snížení hmotnosti karoserie se eX Concept může pochlubit jízdním dosahem 400 km.

Výsledná soustava pohonu garantuje působivou a zcela hladkou akceleraci, kterou může disponovat pouze elektromobil – jehož nejvyšší točivý moment je k dispozici již od nulových otáček; přední i zadní kola disponují výkonem 70 kW, a tak celkový systémový výkon činí 140 kW.

Studie eX Concept s hnacím ústrojím Twin Motor 4WD s dvojicí elektromotorů používá integrovaný stabilizační systém Mitsubishi Motors S-AWC (zkr. Super-All Wheel Control) pro řízení pohonu všech kol, který vyvíjí brzdnou sílu na předních kolech v kombinaci s mechanizmem AYC (aktivní kontrola stáčení kolem svislé osy) pro přenos hnací síly, regulujícím rozdělení hnacího momentu mezi zadními koly.

Díky funkci AYC, která řídí rozdělování hnacího momentu mezi zadními koly, disponuje eX Concept jízdním chováním přesně v souladu se záměry řidiče. Ten si může vybrat ze tří různých jízdních režimů, a využít tak potenciál systému S-AWC skutečně naplno:

  • Režim AUTO používá senzory a kamery ke sledování povrchu vozovky; takto zjištěné informace se posílají řídicí jednotce systému S-AWC, která automaticky volí optimální jízdní režim podle aktuálního stavu vozovky.
  • GRAVEL (štěrk) zajišťuje optimální záběrové schopnosti a jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách nebo za silného deště.
  • SNOW (sníh) zaručuje optimální jízdní chování na cestách pokrytých sněhem nebo jiném kluzkém povrchu.

Studie Mitsubishi eX Concept rovněž dovoluje propojení se systémem V2H („Vehicle-to-Home“, napojení vozidla na domácí elektrickou síť), kdy lze elektřinu z akumulátoru využívat k napájení domácích spotřebičů – u průměrné domácnosti až po dobu čtyř dnů.

A v neposlední řadě je zde i zásuvka s parametry 100 VAC /1500 W, dovolující napájet z akumulátoru elektrické spotřebiče například při kempování v přírodě.

Propojené technologie – rozšiřování horizontu

Propracovaná technologie on-line propojení automobilů od MMC zajišťuje integraci vozidel a informačních sítí. Technologie Mitsubishi Connect díky využití těchto sítí dokáže nabídnout širokou škálu služeb, a podstatně tak obohatit čas trávený na cestách:

Více znalostí, více prostoru k objevování…

Služby umělé inteligence ve spolupráci s cloudem mohou spojovat informace z Internetu nebo navštívené lokality se zájmy a preferencemi cestujících. Pokud služba s prvky umělé inteligence nalezne v cloudu během jízdy související informace, dokáže na jejich základě nabídnout doporučení, nebo dokonce zasílat vouchery na chytré telefony pasažérů.

Prevence a rychlá odezva znamená vyšší míru jistoty

Služba Mitsubishi Connect díky nepřetržité komunikaci v cloudu pomáhá předcházet nehodám, neboť využívá a kombinuje informace o ostatních automobilech a infrastruktuře v okolí vlastního vozidla. Rovněž analyzuje vůz samotný ve snaze odhalit abnormální stavy nebo poruchy dříve, než přerostou v závažnější problém, a podle potřeby doporučí řidiči zavézt vůz k opravě nebo servisu.

V případě nehody tato služba prostřednictvím nouzového komunikačního systému automaticky přenáší informace o poškození zjištěné pomocí senzorů (s vyhodnocením závažnosti nehody, upozornění o aktivaci airbagů apod.) společně s informacemi o přesném místě nehody.

Efektivní využití času, vyšší pohodlí díky propojení se smartphony

Díky připojení vozidla na Internet si cestující mohou snadno rezervovat místo v restauraci nebo např. zboží v obchodě. Kromě toho vůz komunikuje s chytrými telefony, a tak je možné odesílat a přijímat hlasové zprávy nebo využívat služby sociálních sítí.

Vyspělé technologie aktivní bezpečnosti – ochrana a minimalizace rizik

Výsledkem dalších vylepšení vyspělých technologií aktivní bezpečnosti od MMC je ještě bezpečnější a pohodlnější cestování.

Propracovaný systém technologií aktivní bezpečnosti u studie eX Concept zahrnuje systém zmírňování následků čelní kolize (FCM) a ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla (UMS). Schopnosti tohoto systému na bázi kamery a radaru se rozšířily o rozpoznávání chodců a jízdních kol.

  • Pokud kamera a radar zaznamenají náhlé zkrácení odstupu od vozidla vpředu, systém FCM automaticky začne brzdit, a pomáhá tak zamezit nehodě, nebo alespoň zmírnit škody v případě střetu.
    FCM rovněž varuje řidiče v případě, že kamera a radar rozpoznají chodce nebo jízdní kolo před vozidlem za jízdy po setmění nebo za špatné viditelnosti, přičemž systém dokáže určit, jaké riziko nehody hrozí. V případě potřeby systém také sám začne brzdit, aby se vůz nehodě vyhnul, nebo se alespoň předešlo vážnějším zraněním.
  • Ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla (UMS) s elektronickým řízením brzd používá radar k rozpoznávání překážek před vozidlem i za ním; pokud řidič neúmyslně sešlápne akcelerační pedál, systém omezí výkon motoru, aby zabránil rozjezdu vozidla. Zároveň řidiče varuje (akusticky i opticky), aby dbal zvýšené opatrnosti.

eX Concept kromě toho prezentuje další nové pokrokové bezpečnostní systémy MMC:

Systém pro sledování mrtvých úhlů (BSW)

Systém pro sledování mrtvých úhlů (BSW) využívá ultrazvukové senzory a radar k monitorování oblastí v mrtvém úhlu výhledu řidiče za vozidlem.

Pokud systém rozpozná vozidlo jedoucí vzadu, upozorní řidiče (akusticky i opticky), aby například při přejíždění z pruhu do pruhu dbal zvýšené opatrnosti a nepřehlédl vozidlo blížící se zezadu po jedné či druhé straně.

Asistent pro změnu jízdního pruhu (LCA)

Asistent pro změnu jízdního pruhu (LCA) pracuje v součinnosti s funkcí BSW a pomáhá řidiči v místech, kde dochází ke spojování jízdních pruhů, resp. při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici.

Pokud LCA rozpozná vozidlo blížící se zezadu po jedné či druhé straně, upozorní řidiče (akusticky a opticky), aby příslušným způsobem zareagoval. V případě potřeby dokáže automaticky jemně upravit úhel natočení volantu, aby se zabránilo střetu s jiným vozidlem.

Systém pro monitorování provozu před a za vozidlem

Systém na bázi kamery a radaru při výjezdu nebo couvání z parkovacího místa či garáže upozorní řidiče na případná blížící se vozidla.

Senzor rozpoznávání stavu vozovky

Systém na bázi kamery a radaru rozpoznává nerovnosti povrchu vozovky a usuzuje na změny okolního prostředí – např. při sjezdu z asfaltové vozovky na nezpevněnou nebo písčitou cestu – nebo na změny stavu vozovky z důvodu počasí.

Zjištěné informace pak využívá řídicí jednotka systému S-AWC. Informace o povrchu vozovky tento systém zároveň sdílí s dalšími vozidly prostřednictvím technologie on-line propojení automobilů. Další vozy tak mohou např. uzpůsobit jízdu na základě informací od vozidel jedoucích vpředu v návaznosti na nečekané zhoršení stavu vozovky.

V případě živelní pohromy dokáže systém také ukládat a analyzovat údaje zjištěné vyšším počtem vozidel a následně informovat všechny ostatní automobily o tom, které komunikace jsou sjízdné a v jakém jsou stavu.

Komunikační systém na ochranu proti nehodám

Systém komunikace mezi vozidly navzájem, mezi vozidly a infrastrukturou, resp. mezi vozidly a chodci napomáhá zamezit nehodám tím, že rozpoznává překážky, které řidič nemůže bezprostředně vidět, a okamžitě řidiče na tato nebezpečí upozorňuje. Například: chodci na druhé straně vozidla, anebo vozidla blížící se v protisměru či chodci při čekání před odbočením na rohu křižovatky.

Automatický parkovací asistent

Systém využívající kamery a senzory vozidla při parkování v garážích nebo při podélném parkování vozidla sleduje prostorové poměry kolem celého automobilu a následně automaticky ovládá volant a brzdy, aby parkovací manévr proběhl bez nehody.

Systém monitorování řidiče

Systém monitorování řidiče pomocí infračervené kamery na přístrojové desce, senzorů ve sloupku řízení a na sedadle řidiče monitoruje mrkání očí, změny polohy za volantem, srdeční tep a další bioparametry v kombinaci s vybočováním vozidla a jiného nezvyklého chování s cílem rozpoznat míru bdělosti řidiče. Podle potřeby pak systém řidiči doporučí, aby zastavil a odpočinul si.

Systém varuje vždy, když rozpozná ztrátu pozornosti řidiče, resp. pokud řidič přestává sledovat vozovku vpředu.

Technologie autonomního řízení – lidé a vozidlo

Mitsubishi eX Concept využívá širokou škálu technologií autonomního (a polo-autonomního) řízení, které skvěle doplňují koncepci elektromobilu…

… MMC například vyvinula přesvědčivou a velmi pohodlnou funkci autonomního parkování (Automated Valet Parking), kdy využívá výhod přesné regulace výkonu elektromotorů.

… Dále díky spolehlivé zásobě točivého momentu produkovaného elektromotory je možné zajistit jízdní schopnosti, které prakticky okamžitě reagují na změny situace, ke kterým může docházet během autonomního řízení na vozovkách určených pouze pro automobilovou dopravu; totéž platí i pro automatické systémy napomáhající vyhnout se překážkám.

Zapnutím obrysových světel režimu autonomního řízení se dává ostatním vozidlům na vědomí, že řízení vozidla převzal automat.

Systém autonomního parkování s obsluhou (Automated Valet Parking) / Bezdrátové dobíjení akumulátorů

O parkování s obsluhou (Valet Parking) hovoříme v situacích, kdy je tato služba zajišťována hotelem nebo restaurací; zaměstnanec zaparkuje vozidlo zákazníka po zastavení u vchodu a opět jej zákazníkovi přistaví z parkoviště ve chvíli, kdy si přeje jet domů.

Funkce inteligentního autonomního parkování (Smart Valet Parking) označuje systém, kde vše probíhá automaticky díky propojení systému parkoviště a systémů vozidel s využitím technologie on-line propojení automobilů. Řidič zastaví v zóně parkoviště Smart Valet Parking a všichni vystoupí z vozidla. Když později chtějí odjet, řidič pouze stiskne ikonku na chytrém telefonu nebo hodinkách a vozidlo se automaticky přistaví z parkoviště na místo, kde jej řidič původně zanechal.

Systém Smart Valet Parking rovněž zahrnuje parkovací místa pro bezdrátové dobíjení elektromobilů s využitím solární energie nebo jiných obnovitelných zdrojů. Elektromobily, u nichž je zapotřebí dobít akumulátor, se automaticky odvážejí na volné parkovací místo s funkcí dobíjení. Když je čas odjet, vůz se automaticky přistaví na původní místo v zóně Smart Valet Parking, aby vyzvedl řidiče i zbytek posádky. Dobu odjezdu i další pokyny je možné pomocí chytrého telefonu nebo hodinek snadno změnit.

Autonomní řízení (poloautomatická jízda) na veřejných komunikacích

Systém autonomního řízení s využitím systému komunikace mezi vozidly navzájem a systému komunikace mezi vozidly a infrastrukturou v součinnosti s kamerami a radarem na vozidle analyzuje aktuální situaci v celém okolí vozidla a automaticky reguluje rychlost jízdy nebo mění jízdní pruhy.

Systém rovněž získává z cloudu informace o dopravních podmínkách v cílovém místě a pomáhá řidiči vyhnout se případné nehodě.

Technologie autonomního řízení staví především na těchto funkcích:

  • Kooperativní adaptivní tempomat (CACC):
    Při cestování na veřejných silnicích tento systém využívá komunikaci mezi vozidly ke sdílení informací o zrychlování/zpomalování ostatních automobilů, aby jízda co nejlépe navazovala na rychlost vpředu jedoucího vozidla.
  • Systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA):
    Toto zařízení využívá kamery k rozpoznávání čar vymezujících jízdní pruhy na vozovce a udržování vozidla v daném pruhu.
  • Automatická změna jízdního pruhu:
    Tento systém zvyšuje bezpečnost jízdy součinností systémů LCA a BWS, rozpozná-li změny dopravní situace ve směru jízdy, jako je např. zácpa, omezení v jízdním pruhu kvůli práci na silnici, anebo předmětu, který spadl z vozidla vpředu.
  • Systém pro automatické vyhýbání se překážkám:
    Systém využívá kamery a radar na vozidle a komunikuje s okolními vozidly s cílem rozpoznat případné překážky, aby se jim mohl vůz vyhnout.

Dokáže přesně regulovat vzdálenost od ostatních vozidel v blízkosti, ať již v husté dopravě nebo za rychlé jízdy po dálnici, čímž zvyšuje bezpečnost cestování a současně snižuje náklady na elektřinu, neboť zamezuje zbytečné akceleraci a brzdění.

Hlavní technické specifikace

Délka x Šířka x Výška [mm]4240 x 1780 x 1575
Sedadla5
Dojezd (JC08) [km]400
Max. výkon F/R [kW] 70 / 70
Kapacita baterie [kWh]45
BaterieLi-ion
MotorTwin Motor 4WD

Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz