Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 24.3.2017

Paříž, 2. 10. 2014Tisková zpráva

40 LET ELEKTROMOBILŮ MITSUBISHI MOTORS

Od elektromobilu Minica EV k Mitsubishi i-MiEV, dále k Outlanderu PHEV, ke koncepčnímu modelu Concept XR-PHEV, …

1966…

Práce na vývoji a výrobě elektromobilů od Mitsubishi započaly ještě předtím, než se Mitsubishi Motors oddělila od koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI)*. V říjnu 1966 byl totiž koncern MHI pověřen úkolem postavit prototypy elektromobilů a zahájit testovací programy s využitím vylepšené technologie akumulátorů.

Koncern MHI spojil síly se společnostmi Mitsubishi Electric Corporation a Japan Storage Battery Co., Ltd. (dnes GS Yuasa Corporation) a zahájil vývoj elektromobilu koncipovaného jako vozidlo do města a speciální servisní vozidlo pro blízkou budoucnost. V květnu 1971 po sestavení prvních 10 prototypů pak nově vytvořená společnost MMC dodala dvanáct elektromobilů typu E12 (vycházejících ze sériového modelu Minivan) poháněných pomocí olověných akumulátorů.

*v roce 1970 se oddělila automobilová divize koncernu Mitsubishi Heavy Industries Ltd. a vznikla dnešní Mitsubishi Motors Corporation

Po tomto úvodním programu na poli elektromobilů z roku 1971 následovalo několik dalších, čímž byly položeny základy současných modelů i-MiEV a Outlander PHEV, ve vzácné shodě s otázkami, se kterými se tehdejší svět potýkal a dodnes potýká:

  • Znečištění vzduchu v 70. a 80. letech minulého století,
  • Globální oteplování v 90. letech minulého století a první dekádě tohoto tisíciletí,
  • Dnešní energetická bezpečnost.

Přesuňme se v rychlosti do roku 2006, kdy byl vyhlášen program výzkumu a vývoje „i MiEV“, jenž přinesl hmatatelný výsledek čtyř desítek let intenzivního výzkumu a vývoje na poli elektromobilů, a následně do července roku 2009, kdy se po více než 500 tisících kilometrů testování oficiálně představil model i-MiEV ve své konečné podobě.

Následně již konstruktéři a marketingoví specialisté MMC již mohli shromažďovat reálná data od zákazníků z celého světa s cílem lépe porozumět jejich přáním a nadefinovat další kroky pro MMC na cestě k masivnějšímu rozšíření elektromobilů (prodloužení jízdního dosahu apod.).

Změny v globálním měřítku

Na tomto pozadí je zapotřebí podtrhnout roli japonských institucí, neboť výzkumné a vývojové aktivity MMC na poli elektromobilů přispěly k plnění náročných cílů, které komerčnímu sektoru určilo japonské Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu („MEZI“) ve své „Strategii vozidel nové generace 2010“ (http://www.meti.go.jp/english/press/data/pdf/N-G-V2.pdf). Ta se stala novou strategií Japonska popisující střednědobé a dlouhodobé aktivity zahrnující automobilový průmysl, související odvětví i společnost jako takovou.

A do budoucna. Automobilka Mitsubishi Motors Corporation (MMC) již dlouhodobě prosazuje průkopnické technologie a pyšní se přítomností na více než 160 trzích celého světa. Je proto dobře připravena chopit se strukturálních změn dopadajících na celosvětový automobilový průmysl, ať již z geografického nebo ekologického hlediska.

Výrobci dnes čelí specifické poptávce na rozvojových trzích (kde jsou požadovány cenově dostupné, nicméně robustní a moderní automobily) i na opět rostoucích vyspělých trzích (downsizing, lehčí a hospodárnější vozy). MMC proto pragmaticky soustředila své konstrukční zdroje do nových řešení, která na tyto nové potřeby zákazníků reagují, včetně konkrétních cílů určených obchodním plánem „Jump 2013“ (např. 20 % elektromobilů a plug-in hybridních modelů do roku 2020).

Aktivity automobilky Mitsubishi Motors mají široké rozpětí a zahrnují řadu globálních řešení, jako např.:


  • Globální platformy:
    • „Global Small“ pro segment B – třída malých vozů (Space Star/ Mirage,…)
    • „Project Global“* pro segmenty C/ D – nižší střední/ střední třída (ASX**, Outlander,...)
  • Downsizing:
    • Crossover Mitsubishi Outlander se podíval o stupínek níže v podobě modelu ASX* spadajícího do nižší střední třídy
    • Návrat ke kořenům v segmentu B s chytře řešeným modelem Space Star o délce 3710 mm
  • Snižování hmotnosti:
    • Výrazný posun kupředu ve všech oblastech pro tišší, bezpečnější a lépe vybavený nový Outlander (cca. až -100 kg) nebo Space Star (cca. -120 kg oproti modelu Colt)
  • Spotřeba paliva / nižší emise:
    • Funkce „Auto Stop & Go“ k dispozici pro širší spektrum modelů a pohonných jednotek
    • Další zdokonalování vysoce hospodárných vznětových motorů 4N1 Clean Diesel vlastní konstrukce MMC s plánem širšího budoucího uplatnění v rámci celé modelové řady
    • Další vývoj architektury zážehových motorů (nové motory MIVEC v nabídce pro nový Outlander, Space Star)
  • Alternativní pohon:
    • Rozšiřování nabídky elektromobilů od Mitsubishi
    • Zavádění technologie „PHEV“ (Plug-in Hybrid Vehicle) vycházející z elektromobilů Mitsubishi (Outlander, nástupce modelu ASX, nástupce modelu Pajero/Montero/Shogun atd.)

* Outlander, Lancer & Lancer Evolution, Delica D:5, ASX**
**na některých trzích „RVR“, resp. „Outlander Sport“ v USA

Další kroky

Čistě elektrický pohon i plug-in hybridní pohonné ústrojí (vč. akumulátorů nové generace, elektromotorů, elektronických řídicích systémů apod.) mají v rámci výzkumu a vývoje MMC vysokou prioritu a MMC je považuje za své klíčové technologie.

Jak je zřejmé ze záplavy koncepčních modelů představených v roce 2013 (např. Concept-CA, Concept XR-PHEV a Concept GC-PHEV), je automobilka Mitsubishi Motors jasně rozhodnuta dále pokračovat ve vývoji svých vlastních technologií elektromobilů a plug-in hybridních modelů s cílem zlepšovat jejich parametry a snižovat náklady …

… například Concept XR-PHEV využívá lehký a velmi úsporný pohon předních kol v kombinaci s hybridním hnacím ústrojím PHEV (viz výše) odvozeným od prověřeného systému, jenž slouží v modelu Outlander PHEV. V této konfiguraci zde však najdeme pouze jeden elektromotor. Řešení s hybridním elektrickým pohonem PHEV a pohonem předních kol bez elektromotoru na zadní nápravě znamená nižší hmotnost a snížení třecích ztrát, což se odráží v menší spotřebě paliva i elektřiny; právě to dokáží velmi ocenit zájemci o cenově dostupnější a kompaktnější vozy nižší střední třídy.

… na samotném vrcholu řady PHEV se nachází koncepční model Concept GC-PHEV; o jeho pohon se stará plug-in hybridní elektrická soustava (viz dále), která je zárukou přesvědčivého výkonu a uspokojivého požitku z jízdy, očekávaného od velkého SUV, ovšem s co nejnižšími dopady na životní prostředí, což dnes již vnímáme jako samozřejmost.

Pohonné ústrojí PHEV v tomto případě tvoří přeplňovaný zážehový agregát 3,0 l V6 s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC, spojka, osmistupňová automatická převodovka, výkonný elektromotor (nižší hmotnost i třecí ztráty oproti uspořádání s dvojicí elektromotorů) a vysokokapacitní akumulátor (s ohledem na lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami je zabudován pod podlahou zavazadlového prostoru).

Příspěvek k ekologii

V kontextu výroby elektromobilů je Mitsubishi Motors Corporation toho názoru, že vozidla využívající k pohonu elektřinu (čisté elektromobily, vozy s hybridním pohonem i plug-in hybridní elektromobily) nelze vnímat izolovaně, ale vždy jako součást širšího ekosystému, v jehož rámci mohou přispět k zodpovědnějšímu a hospodárnějšímu využívání energie i zdravějšímu prostředí a životnímu stylu.

Ve spojení s dalšími progresivními partnery pak MMC podporuje hned několik iniciativ na poli ekologie, jako je např.:

Podpora a rozvoj infrastruktury:

MMC se stala jedním ze zakládajících členů asociace CHAdeMO (www.chademo.com/indexa.html), jejímž cílem je prosazovat větší rozšíření elektromobilů cestou technického vylepšování rychlodobíjecích zařízení, standardizace metod dobíjení a mezinárodního šíření know-how jednotlivých členů v souvislosti s budováním rychlodobíjecích zařízení.

Asociace CHAdeMO byla oficiálně založena 15. března 2010 a dnes představuje významnou globální organizaci sdružující přes 230 členů (k tomu přes 30 tzv. „pozorovatelů“), jako jsou podnikatelské subjekty a vládní organizace, např. výrobci automobilů, elektroenergetické společnosti, výrobci dobíjecích zařízení, poskytovatelé dobíjecích služeb a další podpůrné skupiny.

Výzkum a vývoj v oblasti technologií:

  • M-tech laboratoř
    Společnosti Mitsubishi Corporation, Mitsubishi Electric Corporation a Mitsubishi Motors Corporation (MMC) představili demonstrační systém „inteligentních rozvodných sítí“, který využíval akumulátor elektromobilu ve výrobním závodě MMC v Okazaki v blízkosti japonského města Nagoya.

    Díky M-tech laboratoři ukázalo Mitsubishi Motors výhody přesunu elektrické zátěže dobíjením v noci a vybíjením v průběhu dne pomocí akumulátoru elektromobilu.

    Rovněž byly vyvinuty dva další systémy:
    - Řídicí systém hospodaření s energiemi EMS ("System Energy Management"): inteligentní rozhraní schopné využívat dostupnou kapacitu na palubě elektromobilu/ plug-in hybridního vozidla v úloze doplňkového zdroje inteligentní elektrické sítě
    - Systém Integrace Elektromobilu EIS ("Electric Vehicle Integration System"): zařízení, které neustále monitoruje zůstatkovou kapacitu trakčního akumulátoru elektromobilu/ plug-in hybridního vozu a optimalizuje dobíjení baterie v závislosti na harmonogramu plánovaného využití vozidla jeho majitelem.

  • Bezdrátové dobíjení:
    Společnosti WiTricity Corporation, IHI Corporation a Mitsubishi Motors Corporation se dohodly spojit síly v oblasti výzkumu a vývoje systémů pro bezdrátové dobíjení elektromobilů, kompatibilních se stávajícími rozvodnými soustavami a umožňujících snadné nasazení v praxi. Uvedené řešení by do budoucna mělo zvýšit praktickou využitelnost elektromobilů.

    Systémy bezdrátového dobíjení umožňují přenos energie mezi zdrojem energie umístěným na povrchu země nebo pod ní a vozidlem disponujícím zařízením pro vstřebávání této energie. Vozidlo se dobíjí automaticky po zaparkování, bez jakéhokoli fyzického propojení mezi vozidlem a zdrojem energie.

  • Dobíjení pomocí sluneční energie:
    Společnosti Mitsubishi Electric & Electronics USA, Inc. (Mitsubishi Electric) a Mitsubishi Motors North America, Inc. (MMNA) v červnu roku 2011 představily v centrále společnosti MMNA v kalifornském městě Cypress svoji solární dobíjecí stanici pro elektromobily. Dobíjecí stanice získává energii z 96 fotovoltaických modulů (vždy po 175 W) od Mitsubishi Electric.

    Solární panely od Mitsubishi Electric jsou vyrobeny technologií 100 % bezolovnatého pájení a mohou se pochlubit jedním z nejlepších parametrů konverzní účinnosti v tomto odvětví, čímž ještě zlepšují celkovou efektivitu a trvalou udržitelnost daného projektu.

  • „Chytrá zemědělská síť“:
    Společnosti Mitsubishi Motors a Nichicon se společně rozhodly realizovat výzkumný projekt s cílem studovat způsoby využití dříve přehlížených zdrojů energie ve venkovských oblastech.

    V tzv. zemědělské dobíjecí stanici se elektřina získávaná ze slunce ukládá do lithium-iontových akumulátorů a poté využívá k rychlému dobíjení elektromobilů podle protokolu CHAdeMO.

    Elektromobily se následně půjčují farmářům v okolí této dobíjecí stanice a systém shromažďuje údaje např. o tom, jak jsou elektromobily ze strany zemědělských podniků využívány.

    Uvedený projekt umožní vyšší míru mechanizace zemědělství prostřednictvím dobíjecích stanic a elektromobilů využívajících obnovitelné zdroje energie. Praktické oblasti uplatnění zahrnují např. lokální výrobu energie z obnovitelných zdrojů ke spotřebě v místě produkce, s odbouráním potřeby vyrábět elektřinu z generátorů spalujících fosilní paliva; činnost farem čerpajících obnovitelné zdroje energie v oblastech zcela bez elektrifikace; a nižší náklady na zemědělskou výrobu díky využívání elektromobilů nevyžadujících naftu.

Pilotní projekty:

Mitsubishi Motors se společně s různými partnery dále zapojuje do významných pilotních projektů elektromobilů po celém světě (chytré komunity, monitorování, ukázky nejlepší technologií pro elektromobily atd.).

Jde např. o tyto projekty:

  • Španělsko (projekt „ZEM2ALL“ v Malaze);
  • Francie (projekt „Lyon Confluence“ v Lyonu);
  • Malta (projekt „Life+“);
  • a další…

… To je ukázka několika vybraných projektů, které jsou tou správnou cestou, jak v praxi ukázat masivní zavádění technologií na úsporu energií a využití obnovitelných zdrojů ve středně a dlouhodobém časovém horizontu, stejně tak jako širší využití vozidel příští generace, např. elektromobilů vlastní modelové řady (i-MiEV, Outlander PHEV, atd.).


Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz