Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 21.7.2017

Praha/Ženeva, 11. 3. 2014Tisková zpráva

AUTOSALON ŽENEVA 2014: Concept XR-PHEV

Další z koncepčních modelů Mitsubishi Motors, který zažívá svoji evropskou premiéru na autosalonu v Ženevě 2014, je označován jako „Concept XR-PHEV“.


Nový vývojový koncept přináší technologii hybridního elektrického pohonu a chytře kombinuje prvotřídní techniku, nízký dopad na životní prostředí, výtečnou agilitu a nápadný design připomínající vozy kupé.

Vývoj PHEV – Rychle kupředu

Concept XR-PHEV (tj. „X (cross) over Runner“) poprvé představený v listopadu 2013 na 43. ročníku autosalonu v Tokiu je další generaci crossoveru nižší střední třídy (segment C) využívajícího plug-in hybridní elektrický pohon (PHEV) Mitsubishi Motors pohánějící přední kola a spojujícího funkčnost vozů typu SUV se sportovním designem kupé – a neomylně ztělesňuje potěšení z jízdy s nízkým dopadem na životní prostředí.


Design připomínající kupé – Atlet

Klíčovou koncepcí stojící za designem vozu Concept XR-PHEV bylo ztvárnění atleta. Celkový výraz klínovité charakteristické linie a vpřed skloněné siluety je inspirován dynamikou skloněného sprintera startujícího z bloků. Svalnaté blatníky těsně obepínající ohromné pneumatiky společně s nízkou světlou výškou, která se směrem dozadu mírně zvedá, jasně naznačují agilní a všestranné jízdní schopnosti tohoto konceptu.

Z předních partií soustřeďujících pozornost k logu složenému ze tří diamantů lze bezpochyby vyčíst dynamičnost a funkčnost SUV. Rám masky chladiče začíná již pod adaptivními světlomety a pružně se přizpůsobuje záhybům karoserie.

Do střechy konceptu XR-PHEV jsou vestavěny solární panely sloužící k dobíjení baterie pro napájení přídavného vybavení. Na zadní hraně střechy najdeme spoiler s proměnným sklonem, jenž mění své nastavení podle aktuálních jízdních podmínek.

Concept XR-PHEV, podobně jako všechny tři koncepční vozy* MMC přestavené na autosalonu v Tokiu, prezentuje novou vizuální identitu značky, se kterou se budeme v příštích letech postupně potkávat u všech nových crossoverů a SUV Mitsubishi Motors. Tato vizuální identita, jejímž cílem je symbolizovat funkčnost a bezpečnost typickou pro vozy typu SUV, je založena na vertikálních prvcích (chromovaných nebo světelných), které jakoby vyztužují přední partie vozu po obou stranách masky chladiče.

*Dalšími dvěma koncepčními vozy jsou „Concept GC-PHEV“ a „Concept AR“, které se rovněž prezentují na autosalonu v Ženevě 2014


Stimulující interiér

Concept XR-PHEV zaujme kokpitem zaměřeným na potřeby řidiče a lákajícím ke sportovní jízdě.

Sportovní sedadlo řidiče nabízí příkladnou oporu, která je podmínkou jistého a přesného vedení vozu. Červené čalounění tohoto sedadla je sladěno s vnějším lakováním i dekory v interiéru, čímž řidič získává pocit, že se nachází v pravém „režisérském“ křesle, které se od ostatních tří sedadel výrazně odlišuje.

Ztvárnění rychloměru, otáčkoměru a dalších informačních displejů je řešeno tak, aby řidič okamžitě zaznamenal změny a mohl se maximálně soustředit na ovládání vozidla.

PHEV pohánějící přední kola – Nižší střední střída

Concept XR-PHEV používá lehký a velmi úsporný systém PHEV pohánějící přední kola odvozený od již prověřeného systému, který funguje v Outlanderu PHEV.

Systém PHEV od Mitsubishi Motors v tomto novém uspořádání zahrnuje přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,1 litru s přímým vstřikováním a variabilním časováním sacích ventilů MIVEC; dále vpředu jeden (namísto dvou jako v Outlanderu PHEV) lehký, kompaktní a vysoce účinný elektromotor s pomocným měničem; a konečně vysokokapacitní baterii pod podlahou vozu. Měnič slouží ke zvýšení výkonu i účinnosti elektromotoru a generátoru.

Motor/Generator - Elektromotor/Generátor
Engine - Spalovací motor
Inverter - Měnič
Fuel tank - Palivová nádrž
Drive battery - Baterie
Transaxle - Převodovka s rozvodovkou

Plug-in hybridní systém pohánějící přední kola bez elektromotoru vzadu umožnil snížení hmotnosti a snížení třecích ztrát, což se odráží v menší spotřebě paliva i elektřiny; právě to dokáží velmi ocenit zájemci o cenově dostupnější a menší vozy nižší střední třídy, kam by patřil i Concept XR-PHEV o délce 4370 mm.

Pohonná jednotka koncepčního vozu XR PHEV kromě výchozího režimu čistě elektrické jízdy automaticky volí ze dvou dalších režimů – sériového hybridního režimu a paralelního hybridního režimu – vždy podle aktuálních jízdních podmínek a stavu dobití baterie, podobně jako v případě Outlanderu PHEV.

Ve stejném duchu je dle požadavků řidiče umožněna čistě elektrická jízda v libovolném bodě zvolené trasy. Pokud se snižuje stav dobití baterie, je možné s využitím režimu nabíjení baterie nebo režimu úspory baterie udržet/zvýšit dobití baterie.

Concept XR-PHEV je dále vybaven palubními zásuvkami 100 V AC (střídavého napětí), jejichž prostřednictvím lze napájet spotřebiče o celkovém příkonu až 1500 W. Kapacita této soustavy odpovídá přibližně jednodenní spotřebě průměrné domácnosti – při napájení ze samotné baterie, resp. až 10 dnům v případě dobíjení baterie spalovacím motorem.

Technologie aktivní bezpečnosti – Ochrana

Při návrhu koncepčního modelu XR-PHEV byla prioritou přesvědčivá dynamika a agilní jízdní schopnosti v zájmu co největšího potěšení za volantem…

To s sebou přináší i vysokou úroveň bezpečnosti – například elektronickým systémem MMC pro podporu aktivní bezpečnosti, jenž řidiči pomáhá vyhnout se nehodám či střetům, stejně tak jako vyspělými komunikačními technologiemi tzv. připojeného vozu („connected car“).

Oba systémy díky vzájemné spolupráci dokáží automaticky předvídat a upozorňovat řidiče na nebezpečné situace, ale také rychle a přesně aktivovat odpovídající bezpečnostní funkce, čímž přispívají k celkovému zvýšení bezpečnosti jízdy. Jde například o tyto systémy:

  • Automatické brzdění zamezující střetu s chodcem
  • Varovný systém pro monitorování „mrtvých“ úhlů v zadní části vozu*
  • Systém pro podporu bezpečné jízdy**
  • Automatická dálková světla
  • Systém zabraňující nechtěnému rozjezdu vozu***
  • Systém zmírňování následků čelní kolize (FCM – Forward Collision Mitigation)
  • Systém upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDW – Lane Departure Warning)
  • Adaptivní tempomat (ACC)

* Tento systém pomáhá zabránit srážce tím, že upozorňuje řidiče na přítomnost vozidel blížících se zezadu. Rovněž upozorňuje řidiče na zjištěná vozidla či jiné překážky za jeho vozem během couvání, například při parkování nebo výjezdu z garáže.
** Systém podporovaný Národní policejní agenturou Japonska zvyšuje bezpečnost prostřednictvím komunikace s vozidly a silniční infrastrukturou s cílem upozornit řidiče na dopravní signalizaci ve směru jízdy nebo např. blížící se chodce, vozidla či cyklisty na křižovatkách, aby řidič mohl včas zpomalit.
*** Pokud vpředu zabudovaná kamera zjistí jakoukoli překážku bezprostředně před vozidlem a čidla detekují nechtěné sešlápnutí plynového pedálu namísto brzdy, systém automaticky seškrtí výkon motoru a zabrání pohybu vozidla vpřed. Systém zároveň upozorní řidiče, aby si počínal opatrněji.


Technické parametry

D x Š x V:4370 mm / 1870 mm / 1570 mm
Počet míst:4
Spotřeba paliva v hybridním režimu jízdy:> 28 km/ l
Dojezdová vzdálenost v čistě elektrickém režimu:> 85 km
Spalovací motorTyp:Přeplňovaný řadový tříválec o objemu 1,1 litru s přímým vstřikováním a variabilním časováním sacích ventilů MIVEC
Max. výkon:100 kW
Palivo:Benzín
ElektromotorMax. výkon:120 kW
BaterieKapacita:14,0 KWh
Pohon:2WD – pohon předních kol

Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz