Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 26.4.2017

Praha/Ženeva, 10. 3. 2014Tisková zpráva

AUTOSALON ŽENEVA 2014: Concept GC-PHEV

Na autosalonu v Ženevě 2014 jsme svědky evropské premiéry koncepčního modelu Mitsubishi Motors označovaného jako „Concept GC-PHEV“.

Nový vývojový koncept spojuje bezmála sedmdesátileté praktické zkušenosti s továrními technologiemi pohonu všech kol (4WD) a technické řešení zcela nového, ekologicky šetrného modelu Outlander PHEV – a začíná tak psát úplně novou kapitolu mezi velkými SUV.


SUV překonávající hranice – Povzbudí Vaše představy

Concept GC-PHEV (tj. „Grand Cruiser“) poprvé představený v listopadu 2013 na 43. ročníku autosalonu v Tokiu je další generací klasického plug-in hybridního SUV s permanentním pohonem všech kol.

Concept GC-PHEV, přesně v duchu tradice vozů Mitsubishi s pohonem všech kol, která započala již roku 1936 modelem PX33*, zhmotňuje současnou představu společnosti o velkém, robustním a výkonném voze, schopném hýčkat celou posádku maximální bezpečností na cestách jakéhokoli typu (kde to povoluje zákon), ať již v práci či ve volném čase, a samozřejmě co nejohleduplněji k životnímu prostředí.

* PX33 byl přelomovým modelem Mitsubishi i celého automobilového průmyslu, neboť se jednalo o vůbec první japonský osobní vůz s pohonem všech kol (4WD). Vyrobeny byly celkem čtyři prototypy s tímto označením určené pro výzkum.


Robustní design plný ostrých křivek – Tak vypadá vůdce

Design koncepčního modelu GC-PHEV má evokovat uklidňující pocit bezpečí a současně poukazovat na příjemnou a otevřenou atmosféru pohodlného interiéru.

Stylistické ztvárnění exteriéru vozu je založeno na kombinaci muskulaturní hmoty a ostrých křivek, čímž dává vyniknout nápadně plastickým tvarům. Pozorovatel tak nabývá dojmu, jako by byl koncept vytesán z jediného bloku. Z předních partií vozu doslova sálá přesvědčivost, rozhodnost a důstojnost – napomáhají k tomu vysoce posazená světla denního svícení, umístění světlometů do nárazníku, vysoká maska chladiče s několika lamelami a velký spodní ochranný kryt.

Velká výklopná záď hladce navazující na široký zadní nárazník spojuje atraktivní a svěží vzhled se skvělou funkčností. K dobrému výhledu šikmo vzad pak napomáhají pomocná okénka.

Design karoserie samotné rovněž komplexně využívá různých prvků ke zlepšení aerodynamiky vozu, jako je např. natáčení lamel masky chladiče pro potřeby lepšího chlazení motoru. Nepřítomnost prostředních

B-sloupků pak ještě znásobuje pocity prostornosti, pohodlí a svobody, které má Concept GC-PHEV u cestujících evokovat.

Concept GC-PHEV, podobně jako všechny tři koncepční vozy* MMC představené na autosalonu v Tokiu, prezentuje novou vizuální identitu značky, se kterou se budeme v příštích letech postupně setkávat u všech nových crossoverů a SUV od Mitsubishi Motors. Tato vizuální identita, jejímž cílem je symbolizovat funkčnost a uklidňující bezpečnost typickou pro vozy typu SUV, staví na vertikálních prvcích (chromovaných nebo světelných), které jakoby vyztužují přední partie vozu po obou stranách masky chladiče.

*Dalšími dvěma koncepčními vozy jsou „Concept XR-PHEV“ a „Concept AR“, které se rovněž prezentují na Ženevském autosalonu 2014

PHEV do každého terénu* – To je výkon

O pohon koncepčního modelu GC-PHEV se stará plug-in hybridní elektrický systém, který je zárukou přesvědčivého výkonu i uspokojivého požitku z jízdy, který se od velkého SUV očekává, ovšem s co nejnižšími dopady na životní prostředí, což dnes již vnímáme jako samozřejmost.

Concept GC-PHEV posouvá technologii systému PHEV ještě o úroveň výše, neboť staví na technických principech pohonu z modelu Outlander PHEV, ale využívá je v mnohem větším a výkonnějším vozu do každého terénu - prémiovém velkém SUV.

Systém pohonu PHEV tvoří přeplňovaný zážehový agregát o objemu 3,0 l V6 s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC, spojka, osmistupňová automatická převodovka, vysoce výkonný elektromotor a vysokokapacitní baterie (s ohledem na lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami je zabudována pod podlahou zavazadlového prostoru).

Motor - Elektromotor
Automatic transmission - Automatická převodovka
Engine - Spalovací motor
Inverter - Měnič
Fuel tank - Palivová nádrž
Drive battery - Baterie

Nové pohonné ústrojí se podobně jako u Outlanderu PHEV automaticky přepíná mezi čistě elektrickým režimem jízdy a jednotlivými hybridními režimy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách, stavu dobití baterie a dalších faktorech.

V případě koncepčního modelu GC-PHEV však konstruktéři Mitsubishi Motors posunuli technologii PHEV ještě o kus dále:

  • Začlenění osmistupňové automatické převodovky v čistě elektrickém režimu jízdy (EV) přispívá ke zvýšení účinnosti elektromotoru při libovolné rychlosti vozidla (v rámci zákonem daných omezení).
    V hybridních režimech přenáší výkon ze spalovacího motoru a umožňuje zapojení výkonného elektromotoru k posílení akcelerace vždy, když je to zapotřebí.
  • Upuštěním od dvou elektromotorů (u Outlanderu PHEV vpředu a vzadu) a jejich nahrazením motorem jediným došlo k úspoře hmotnosti i snížení třecích ztrát.

Systém pohonu díky svému údernému zátahu s pohodlnou výkonovou rezervou zaručuje uspokojující požitek z jízdy a umožňuje pohodlně cestovat i po nekvalitních vozovkách nebo se vydat na cesty s přívěsem či prázdninovým karavanem. Kromě toho zajišťuje vynikající odezvu, hladkou akceleraci a přirozeně tichý chod PHEV na úrovni typické pro skutečně luxusní vozy.

Vysokokapacitní baterii koncepčního modelu GC-PHEV lze využívat i jako externí zdroj energie. Palubní zásuvka 100 V AC (střídavého napětí) může dodávat až 1500 W, což bohatě postačí k napájení spotřebičů např. při kempování nebo jiných aktivitách venku, případně k nouzovému napájení některých domácích spotřebičů. Kapacita této soustavy odpovídá přibližně jednodenní spotřebě průměrné domácnosti – při napájení ze samotné baterie, resp. až 13 dnům v případě dobíjení baterie spalovacím motorem.

S-AWC – To je jízda

Vyspělý stabilizační systém Mitsubishi Motors S-AWC (zkr. Super-All Wheel Control) pro řízení pohonu všech kol, původně představený v modelu Lancer Evolution a poté i v Outlanderu PHEV, je založen především na regulaci rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola a jejich přibrzďování. Byl optimalizován speciálně pro Concept GC-PHEV, aby zajistil ovladatelnost s přesnou reakcí na záměry řidiče a současně i bezkonkurenční stabilitu vozidla.

ABS/ASC controller - Řídicí jednotka systémů ABS/ASC
S-AWC controller - Řídicí jednotka systému S-AWC
E-AYC - Akční člen E-AYC
Electronically controlled front LSD - Elektronicky řízený samosvorný diferenciál (LSD) na přední nápravě
Electronically controlled center LSD…. - Redukční převodovka (přepínání mezi převodem do pomala a do rychla) a elektronicky řízený mezinápravový diferenciál LSD
Rear differential - Diferenciál zadní nápravy

Systém S-AWC vychází v této nové úpravě ze soustavy permanentního pohonu 4WD, vč. diferenciálu zadní nápravy + elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu (LSD) na přední nápravě + dalšího elektronicky řízeného samosvorného mezinápravového diferenciálu + jednotky elektronické aktivní kontroly stáčení kolem svislé osy (E-AYC) vzadu. Posledně jmenovaná komponenta využívá točivý moment elektromotoru k přesné regulaci rozdělení točivého momentu na jednotlivá zadní kola, čímž zajišťuje vynikající stabilitu celého vozidla.

Dále je k dispozici převod do pomala (při jízdě v terénu*) prostřednictvím centrálně zabudované redukční převodovky, která funguje jako rozdělovací převodovka.

S-AWC v závislosti na aktuálním povrchu vozovky a zvoleném režimu trakce spolupracuje se systémem PHEV a pomáhá řidiči přesně sledovat zvolenou trajektorii při průjezdu zatáčkami, ale stejně dobře se i pohybovat v náročném terénu*.

* kde to povoluje zákon


Technologie připojeného vozu – Dokonalé informace

Concept GC-PHEV je vybaven pokrokovou technologií „connected car“ (připojený vůz) od Mitsubishi Motors, která je založena na informačních systémech budoucí generace.

Cílem technologie je zásadním způsobem změnit charakter soužití s automobilem. Systém ve vozidle je propojen s automobilovou informační sítí, a je tak schopen v reálném čase nahrávat informace o vozidle a využívat tyto údaje společně s informacemi o okolní dopravě, aktuální dopravní signalizací apod. s cílem radit řidiči, jak jet co nejhospodárněji.

Systém rovněž zahrnuje funkci včasné signalizace selhání či poruchy (Failure and Malfunction Early-detection System), upozorňující řidiče na nutnost návštěvy servisu, nebo např. funkci hlášení předpokládaných škod po nehodě (Accident Damage Prediction Reporting), vč. napojení na bezpečnostní a nouzové služby.

Čelní sklo – nová rozšířená realita

Technologické možnosti připojeného vozu jsou v případě konceptu GC-PHEV ještě vylepšeny originální soustavou rozhraní. Sem patří čelní sklo „AR Windshield“, které je založeno na technologii rozšířené reality (AR, Augmented Reality), nebo velký dotykový displej „Tactical Table“ zabudovaný uprostřed kabiny.

Prostřednictvím čelního skla AR s technologií rozšířené reality se před řidičem zobrazují informace užitečné během jízdy. Promítáním údajů do zorného pole může řidič snadno získávat aktuální informace o stavu vozidla, aniž by přeostřoval zrak z vozovky na přístroje. Na čelní sklo se promítají např. tyto údaje: pokyny satelitní navigace; vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu (systém pro aktivní bezpečnost); a upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDW).

Čelní sklo AR rovněž zprostředkovává varovné informace, které vůz získává ze systému komunikace mezi vozidly navzájem a systému komunikace mezi vozidly a chodci; promítají se tak upozornění na vozidla či chodce blížící se ze „slepého“ úhlu, např. na křižovatkách.

Dotykový displej „Tactical Table“ – Shromažďujte, vytvářejte a sdílejte

Dotykový displej Tactical Table umístěný uprostřed kabiny je dalším z nových nástrojů, jenž využívá technologii připojeného vozu a posouvá hranice zábavy a požitku cestujících na zcela novou úroveň.

Nejedná se o jednosměrnou informační dálnici, kde pouze přijímáte – s displejem Tactical Table se život na palubě vozu od základu mění, neboť cestující mohou shromažďovat informace o cestě přes svůj chytrý telefon, vytvářet originální mapky nebo plány cesty, ale stejně tak i sdílet tyto informace s ostatními prostřednictvím palubních technologií pro komunikaci.


Technologie aktivní bezpečnosti – Pro vaši ochranu

Concept GC-PHEV je vybaven nejnovější generací elektronického systému aktivní bezpečnosti od MMC, jenž v součinnosti s technologií připojeného vozu zajišťuje vyšší úroveň ochrany samotného vozidla i cestujících sledováním objektů ve „slepých“ úhlech vpředu i vzadu.

V případě koncepčního modelu GC-PHEV tento systém zahrnuje:

  • Kooperativní adaptivní tempomat (C-ACC) s funkcí udržení v jízdním pruhu (LKA): pomáhá řidiči ve sledování dopravy před vozidlem při cestování po dálnicích a rychlostních komunikacích formou sdílení údajů o zrychlování/zpomalování vpředu jedoucího vozidla pomocí technologií pro komunikaci mezi vozidly navzájem i mezi vozidly a infrastrukturou. Zajišťuje tak přesnější regulaci vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, podporuje úspornější způsob jízdy a rovněž napomáhá předcházet dopravním zácpám.
  • Udržení v jízdním pruhu (LKA): poskytuje vhodnou podporu při řízení vozidla zabraňující řidiči v opuštění daného jízdního pruhu v důsledku únavy nebo chvilkové nepozornosti. Součástí funkce je i systém pro rozpoznávání dopravních značek, jenž prostřednictvím palubní kamery sleduje dopravní značky, o kterých informuje řidiče a současně v případě nouze aktivuje omezovač otáček motoru.
  • Adaptivní světlomety používají palubní kameru k určování polohy vozidel přijíždějících v protisměru (nebo chodců) v době, kdy jsou zapnuta dálková světla, a příslušným způsobem redukují míru osvětlení dané zóny, aby se předešlo oslňování.

Elektronický systém na podporu aktivní bezpečnosti zajišťuje ochranu ve všech směrech, neboť využívá hned osmi infračervených kamer – dvě v horní části čelního okna, po jedné na každém z předních A-sloupků, po jedné za každým z okének zadních dveří a po jedné na každé straně výklopné zádi (v její horní části) – čímž dokáže dokonale sledovat bezprostřední okolí vozidla. Díky zpracování snímaného obrazu ve vysokém rozlišení je pak systém schopen přesně a okamžitě odhalit případná nebezpečí v blízkosti vozidla. Systém rovněž využívá funkci nočního sledování ve všech směrech (Night Eye Multi-around Monitor) umožňující rychle upozornit a varovat řidiče na jakékoli blížící se překážky či jiná vozidla.

Součástí elektronického systému Mitsubishi na podporu aktivní bezpečnosti je i řada dalších funkcí, jako např.:

  • Automatické brzdění zamezující střetu s chodcem: Systém s radarem a kamerou dokáže odhalit chodce pohybující se před vozidlem, ať již za jízdy v noci nebo v jiných situacích, kdy je obtížné je spatřit, a následně upozornit řidiče na jejich přítomnost. Systém rovněž automaticky použije brzdy ve snaze zabránit střetu, nebo alespoň zmírnit případná zranění.
  • Varovný systém pro monitorování „mrtvých“ úhlů v zadní části vozu: Tento systém pomáhá zabránit srážce tím, že upozorňuje řidiče na přítomnost vozidel blížících se zezadu. Rovněž upozorňuje na zjištěná vozidla či jiné překážky za vozem během couvání, například při parkování nebo výjezdu z garáže.
  • Systém na podporu bezpečné jízdy: Systém podporovaný Národní policejní agenturou Japonska zvyšuje bezpečnost prostřednictvím komunikace s vozidly a silniční infrastrukturou s cílem upozornit řidiče na dopravní signalizaci ve směru jízdy nebo např. blížící se chodce, vozidla či cyklisty na křižovatkách, aby řidič mohl včas zpomalit.
  • Systém zabraňující nechtěnému rozjezdu vozu: Pokud vpředu zabudovaná kamera odhalí jakoukoli překážku bezprostředně před vozidlem a čidla zjistí nechtěné sešlápnutí plynového pedálu namísto brzdy, systém automaticky seškrtí výkon motoru a zabrání pohybu vozidla vpřed. Systém zároveň upozorní řidiče, aby si počínal opatrněji.
  • Systém monitorování řidiče: Díky infračervené kameře zabudované před řidičem (sleduje mrkání očí) a senzorů umístěných na řízení a v sedadle řidiče (sledují změny v držení těla) dokáže tento systém vyhodnotit momentální bdělost a ostražitost řidiče. Pokud zjistí nezvyklosti v chování osoby za volantem, např. když vůz začne jezdit ze strany na stranu, okamžitě varuje řidiče a upozorní jej na nutnost udělat si přestávku. Řidič je upozorněn i v případě, když systém zaznamená pokles jeho koncentrace nebo když se přestává dívat na vozovku před vozidlem.


Technické parametry

D x Š x V:4930 mm / 1940 mm / 1980 mm
Počet míst:4
Spotřeba paliva v hybridním režimu jízdy:> 15,0 (podle japonského testovacího cyklu JC08) km/l
Dojezdová vzdálenost v čistě elektrickém režimu:> 40 km
Spalovací motor Typ:Přeplňovaný zážehový agregát 3,0 l V6 s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC
Max. výkon:250 kW
Palivo:Benzín
ElektromotorMax. výkon:70 kW
BaterieKapacita:12 kWh
Pohon:Permanentní pohon všech kol (4WD)
Převodovka:Automatická osmistupňová

Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz