Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 23.1.2017

Praha/Ženeva, 7. 3. 2014Tisková zpráva

AUTOSALON ŽENEVA: MITSUBISHI MOTORS SLAVÍ 40 LET V EVROPĚ

Po účasti na lednovém autosalonu v Bruselu oslaví Mitsubishi Motors i v Ženevě čtyřicetileté výročí své nepřetržité působnosti na nejstrategičtějším trhu – v Evropě, kterou zahájila první prezentací na autosalonu v Londýně v říjnu 1974 a tuto periodu zakončuje letošním uvedením průkopnického modelu Outlander PHEV na většinu evropských trhů.

Mitsubishi se vydává do mezinárodních vod

… Vozy značky Mitsubishi se v několika evropských zemích sporadicky objevovaly již dříve, zejména ve Španělsku (1956) a Řecku (1963), nicméně řízený export do Evropy začal až díky dohodě mezi Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) a Chrysler Corporation z února 1970, v rámci které vyčlenila MHI svou stávající automobilovou divizi a spojila síly s automobilkou Chrysler za účelem vytvoření společnosti „Mitsubishi Motors Corporation“ (MMC).

V květnu 1971 pak díky další dohodě mezi Mitsubishi Motors Corporation a Chrysler International S.A. započala distribuce vozidel Mitsubishi prostřednictvím celosvětové sítě prodejců Chrysler International, s výjimkou Japonska, USA a Kanady.

Na základě dalšího samostatného ujednání se MMC od září 1971 stala společnou korporací ve vlastnictví MHI (85 %) a Chrysler Corporation (15 %).

Londýnský autosalon 1974

Kvůli omezením výše zmíněné dohody však prodeje vozů Mitsubishi Motors nebyly na evropských trzích oslňující (celkem jen 4 861 vozů v letech 1971 až 1975), a to dokonce ani v době, kdy prodeje jiných japonských značek prudce stoupaly, a to z původních 16 458 vozů v roce 1965 na 126 275 kusů v roce 1970, či dokonce 528 486 vozů v roce 1975.

Nakonec uzavřela v roce 1974 MMC dohodu s Chrysler International umožňující jí vlastní prodejní a marketingové aktivity v rámci evropských trhů.

Díky této dohodě bylo možné udělovat distribuční práva nezávislým společnostem, nejprve v Belgii a Lucembursku (srpen 1974), po několika týdnech i v Nizozemsku a Velké Británii, tedy zemi, kde v říjnu 1974 automobilka Mitsubishi Motors na autosalonu v Londýně oficiálně zahájila svoji působnost v Evropě.

Na přelomovém autosalonu se současně představily modely Lancer a Galant, a poté se v uvedené čtveřici zemí od roku 1975 začaly nabízet evropským zákazníkům, po podobně úspěšném představení na autosalonu v Bruselu a v Amsterdamu (AutoRAI).

V příhodnou dobu pak následoval i zbytek Evropy, ať již otevřením importu japonských vozů (Německo v roce 1977 atd.) nebo s omezujícími kvótami (Francie v roce 1978 atd.).

Mezitím došlo k ukončení dohody se společností Chrysler International (v srpnu 1982), přičemž MMC již v roce 1977 založila své první oficiální zastoupení v Rotterdamu, které se stalo předchůdcem dnešní společnosti Mitsubishi Motors Europe B. V., jež stále sídlí v Nizozemsku.

Evropské aktivity

Prodeje Mitsubishi Motors (s výjimkou nákladních vozů Canter) během čtyřiceti let na evropských trzích významně vzrostly: od několika prvních jednotek prodaných v roce 1975 v pouhých čtyřech zemích až po 92 411 vozů za poslední fiskální rok v rámci (dnešních) 34 zemí prodejního teritoria MME (tj. mimo Rusko, Ukrajinu a Kazachstán). Trojici největších trhů tvoří:

  • Německo: 22 138 vozů
  • Velká Británie: 12 349 vozů
  • Norsko: 5 697 vozů...

… kterou však vysoce převyšuje Rusko s objemem prodeje 80 000 vozů. Na obrovském ruském trhu pak MMC se svým místním partnerem sehrála průkopnickou roli, neboť Mitsubishi Motors byla jednou z vůbec prvních západních automobilek v tomto regionu (od srpna 1991). Tento odvážný podnikatelský krok se ukázal jako nanejvýš úspěšný, a proto v dubnu 2007 přirozeným způsobem vyústil v oddělení tohoto trhu od Mitsubishi Motors Europe a vytvoření samostatného prodejního regionu. Od roku 2009 pak dodávky do Ruska zajišťuje společný podnik tvořený Mitsubishi Corporation a společností Rolf Group, k nimž se v roce 2012 připojila Mitsubishi Motors Corporation, čímž vznikl nový subjekt „MMC Rus“.


MMC během posledních 40 let začala v Evropě vozy i vyrábět, nejprve v západní Evropě (vč. dřívějšího závodu NedCar, v letech 1995 až 2012) a posléze také v Rusku (prostřednictvím společného podniku „PCMA Rus“ vytvořeného společně s automobilkou PSA Peugeot Citroën, se zahájením výroby v dubnu 2010).

Ke škále evropských aktivit MMC pak přibyla i oblast designu (v letech 1989 až 2009) nebo výzkumu a vývoje (od roku 1989 dodnes).

Mimo hlavní proud


I přes mnohé nesnáze v průběhu působnosti v Evropě zde Mitsubishi Motors zůstala hráčem, jenž odmítá kráčet s davem a buduje si image japonské značky nabízející bezpečná, úsporná, spolehlivá a poněkud odlišná vozidla, se silným zastoupením mezi crossovery (Outlander, ASX), SUV (Pajero*) a pickupy (L200)…

… k tomuto postoji přispívají i pokrokové technologie (od zážehových motorů s přímým vstřikováním představených v roce 1995 až po dnešní vznětové motory Clean Diesel, od elektromobilů s praktickým uplatněním („i-MiEV“ v roce 2010) až po řešení pro snížení hmotnosti (architektura „Global Small“ z roku 2012), od integrovaného aktivního řízení („Dynamic 4“ z roku 1987) až po vysoce propracované systémy pohonu všech kol („S-AWC“ z roku 2008) apod.

… již od počátku za podpory fantastických úspěchů na poli motoristického sportu (12 vítězství na Rally Dakar s vozy Pajero* a 5 titulů v rallye WRC s vozy Lancer Evolution – 4 tituly mezi jezdci a 1 titul v poháru konstruktérů), vždy s nezbytně evropským jízdním charakterem a esencemi.

*Ve Španělsku prodávané pod názvem Montero, resp. Shogun ve Velké Británii

Referenční trh

Po návratu do černých čísel a s objemem prodeje přes 100 000 vozů ve fiskálním roce 2013 se Mitsubishi Motors Europe těší na další vývoj v Evropě…

… která je nejnáročnějším ze všech světových trhů, s nejvíce erudovanými zákazníky, nejpřísnějšími regulacemi na světě (bezpečnost, emisní normy,…) a patrně nejnadanějšími konkurenty, což si rozhodně žádá nadprůměrná řešení. Evropa je proto referenčním trhem pro všechny globální hráče, kteří to myslí vážně.

Na tomto pozadí hodlá MMC v Evropě i nadále vystupovat jako hráč, který nejde s davem a optimálně využívá svůj charakteristický znak – špičkovou techniku – s cílem ukázat to nejlepší ze svých schopností, s jednoznačným zaměřením na ziskovost a image namísto pouhých prodejních objemů…

… tento postoj ostatně nejlépe dokládají průkopnická vozidla, ke kterým patří i zanedlouho uvedený plug-in hybridní crossover Outlander PHEV – a další podobné pokrokové modely, které budou následovat později.


Evropské milníky Mitsubishi Motors


1956: V Evropě byl zahájen prodej prvních vozů značky Mitsubishi – nejprve Španělsko, následně Řecko (od r. 1963)

1970: Založení Mitsubishi Motors Corporation (MMC) na základě dohody mezi Mitsubishi Heavy Industries Co. a Chrysler Corporation

1974: Chrysler povoluje MMC prodávat v Evropě vlastním jménem:
Srpen: První distribuční smlouva (pro Belgii a Lucembursko), následně pro Nizozemsko a Velkou Británii
Říjen: První oficiální představení v Evropě na autosalonu v Londýně ve výstavním centru Earls Court

1975: Zahájení prodeje v uvedené trojici zemí (modely Lancer a Galant)

1977: První oficiální zastoupení (Rotterdam, Nizozemsko):
První vítězství v evropském rallyovém závodu (Lancer – vítěz ve své kategorii na Rallye 1000 jezer)

1982: Ukončení distribuční smlouvy se společností Chrysler International S.A.

1985: Oficiální zastoupení se přesouvá do německého Frankfurtu

1989: Otevření evropského centra výzkumu a vývoje nedaleko Frankfurtu (Německo)

1991: Zahájení činnosti v Rusku

1993: Otevřena prodejní a marketingová centrála pro Evropu („MMSE“) poblíž Amsterodamu (Nizozemsko)

1995: Představení modelu Carisma, prvního produktu MMC určeného speciálně pro evropské trhy (sdílená platforma s vozy Volvo – výroba v nizozemském závodě NedCar)

2001: Mitsubishi Motors se stává 100 % majitelem NedCar

2004: Představení modelu Colt určeného výhradně pro evropské trhy (sdílená platforma s vozy DaimlerChrysler – výroba v NedCar)
Colt získává cenu „Das Goldene Lenkrad“ (Zlatý volant) německého nedělního listu „Bild am Sonntag“ z nakladatelství Axel Springer AG.

2005: Zahájení partnerské spolupráce s automobilkou PSA Peugeot Citroën (Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser na bázi Outlanderu 2. generace)

2007: Rusko vyčleněno jako samostatný prodejní region po oddělení od Mitsubishi Motors Europe

2009: Restrukturalizace Mitsubishi Motors Europe

2010: Spuštění výroby v kalužském závodu v Rusku („PCMA Rus“, společný podnik s kapitálovou účastí PSA - 70 % a MMC - 30 %)*
Na evropských trzích se představuje i-MiEV v roli čistého elektromobilu do města

2012: Výrobní podnik NedCar odprodán VDL Groep B.V. za symbolické 1 euro (se zárukou zachování pracovních míst)
MMC přebírá 9 % podíl v ruském distribučním podniku (v květnu 2013 pak přejmenován na „MMC Rus“)

2013: Na evropských trzích se představuje plug-in hybridní elektromobil Outlander PHEV
Společnost Mitsubishi Motors Europe se přesouvá do nové centrály nedaleko Maastrichtu
Mitsubishi Motors slaví opětovný nárůst prodejů (106 712 vozů**, tj. růst o 10 %)

2014: Lze očekávat návrat k ziskovosti na evropských trzích (fiskální rok 2013)
Zahájení prodeje modelu Outlander PHEV na většině trhů (od uvedení zaznamenáno přes 15 000 objednávek – údaj k 1. únoru 2014)

*Výroba modelu Mitsubishi (Outlander) spuštěna v září 2010 společně s vozy Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser, které z modelu Outlander vycházejí
**34 trhů / včetně L200


Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz