Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 24.6.2017

Ženeva, 5. 3. 2013Tisková zpráva

Mitsubishi Outlander PHEV

Díky dlouholeté tradici průkopnických technologií a přítomnosti na více než 160 světových trzích je společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) dobře připravena na to, aby provedla restrukturalizaci, která ovlivní globální automobilový průmysl, ať už z hlediska zeměpisného nebo ekologického.

Na základě konkrétních požadavků nově vznikajících trhů (cenově dostupné, robustní, ale moderní vozidla) a obnovení zájmu ve vyspělých trzích (menší / lehčí / úspornější automobily) se MMC pragmaticky snaží uspokojit tyto nové potřeby, jak uvádí obchodní plán „Jump 2013“, který obsahuje jasné cíle (20 % elektromobilů a plug-in hybridních vozů do roku 2020).

Výzkum a vývoj v MMC pokrývá široké spektrum oblastí a zabývá se mnohými alternativními řešeními, jako například:

  • Globální platformy:
    • Global Small pro B-segment (Space Star***)
    • Projekt Global* pro C/D-segment (ASX**, Outlander 3. generace)
  • Zmenšování:
    • Přenesení koncepce crossoveru Outlander o jeden stupínek níže do modelu ASX** v C-segmentu
    • Návrat ke kořenům B-segmentu s šikovným 3710 mm dlouhým modelem Space Star***
  • Snížení hmotnosti:
    • Významné úspěchy v mnoha směrech pro tišší, bezpečnější a lépe vybavený Outlander 3. generace (přibližně lehčí o 100 kg ve srovnání s předchozí generací) nebo Space Star*** (přibližně lehčí o 120 kg v porovnání s modelem Colt)
  • Spotřeba paliva / Nižší emise:
    • Systém „Auto Stop & Go” k dispozici pro větší počet modelů a pohonných jednotek
    • Pokračující vylaďování vlastních vysoce hospodárných čistých vznětových motorů 4N13/4N14
    • Další vývoj architektury zážehového motoru (nové motory MIVEC k dispozici pro Outlander 3. generace, Space Star,…)
  • Alternativní pohon:
    • Rozšíření sortimentu elektromobilů značky Mitsubishi
    • Zavedení vlastní plug-in hybridní technologie Mitsubishi založené na elektromobilu (Outlander 3. generace)

* Outlander 3. generace, Lancer & Lancer Evolution, Delica D:5, ASX
**„RVR“ nebo „Outlander Sport”, v závislosti na trhu.
*** „Space Star“ ve většině z 34 evropských trhů, v Rusku a na Ukrajině, „Mirage“ ve všech ostatních částech světa

TRADICE

S tímto vším na mysli zkoumá firma Mitsubishi Motors nové hranice, které by umožnily elektromobilům vydat se mimo město, a opírá se přitom o více než 40 let zkušeností s vývojem elektromobilů, jehož počátky se datují až do roku 1966.

Tento dalekosáhlý výhled zahrnuje střednědobý a dlouhodobý výzkum a vývoj architektury elektrických vozů, pohonných jednotek, akumulátorů i systémů.

Po představení modelu i-MiEV v roce 2009 je dalším důkazem technické zdatnosti MMC na elektromobilu založená plug-in hybridní verze Outlanderu 3. generace: Outlander PHEV – kombinující vlastnosti, jimiž se MMC proslavila:

  • Technologie SUV - Pajero
  • Technologie 4WD - Lancer Evolution
  • Technologie elektromobilu - i-MiEV

Outlander PHEV byl představen v září minulého roku na pařížském autosalonu a v Japonsku se prodává od ledna letošního roku. V Evropě bude k dispozici od letošního léta:

  • Je to první tradiční vůz od velkého výrobce, u kterého se předpokládalo od počátku, že bude vybaven běžným spalovacím motorem nebo plug-in hybridním pohonem.
  • Podobný prostor v interiéru a zavazadlovém prostoru jako Outlander 3. generace (463 l – zmenšeni o pouhých 14 l v pětimístné konfiguraci).
  • Architektura vycházející z elektromobilu:
    • Vpředu: benzínový motor 2,0 l (87 kW)
    • elektromotor 60 kW + měnič napětí – 137 Nm
    • generátor 70 kW
  • Uprostřed, pod podlahou: lithium-iontový akumulátorový modul 12 kWh, 80 článků
  • Vzadu: elektromotor 60 kW + měnič napětí – 195 Nm
  • Žádná převodovka (jako u elektromobilů).
  • Přední kola jsou poháněna spalovacím motorem přes převodové soukolí (paralelní hybridní režim).
  • Permanentní elektrický pohon 4 kol („4WD s dvojicí elektromotorů“), když každý elektromotor nezávisle pohání svoji vlastní nápravu pro optimální rozdělení točivého momentu na přední/zadní nápravu.
  • Z modelu Lancer Evolution odvozený systém S-AWC („Super ovládání všech kol“) pro plynulou, hladkou jízdu a zvýšenou aktivní bezpečnost.
  • Nízké těžiště a vynikající rozdělení hmotnosti mezi příď a záď (55 % - 45 %).
  • Přípustná hmotnost přívěsu cca 1500 kg
  • Automatický výběr jízdních režimů, všechny jsou vybírány podle aktuálních jízdních podmínek, tj. nikoliv sekvenčně:
    • Čistě elektrický
    • Sériový hybridní
    • Paralelní hybridní
  • Více možností dobíjení:
    • Klasické dobíjení (4 hodiny pro plné nabití – 240 V, 15 A)
    • Rychlé dobíjení (30 minut pro dobití na 80 % kapacity – standard CHAdeMO)
    • Při jízdě v režimech sériový hybridní a paralelní hybridní.
    • Prostřednictvím rekuperačního brzděni.
    • „Režim dobíjení akumulátoru“ – autonomní dobíjení benzinovým motorem, když není k dispozici jiný zdroj energie (v terénu atd.).
  • Navíc je Outlander PHEV vybaven také následujícími funkcemi:
    • „Úsporný režim akumulátoru“ – spínač na středové konzole
    • „Režim B“ (ovládání pádly) pro zvýšení rekuperačního brzdění.
    • Sledování dobíjení přes WiFi pomocí chytrého telefonu.
  • Minimální dopad na životní prostředí:
    • emise CO2 44 g/km (1)
    • spotřeba 1,9 l/100 km (1)
  • Maximální využitelnost:
    • Dojezd 52 km / rychlost více než 120 km/h (kde to povoluje zákon) v režimu čistého elektromobilu.
    • Celkový dojezd 897 km (podle japonského režimu JC08).

(1) měřeno podle režimu EU – údaje podléhají konečné homologaci

Technický kousek

Nový Outlander PHEV není ani adaptací stávajícího vozidla poháněného motorem se spalovacím motorem, ani speciální výkladní skříní plug-in hybridní technologie pohonu, ale spíše další variantou modelu Outlander 3. generace - vedle benzínové verze nebo dieselové verze - a jako takový byl vyvíjen již od počátku celého programu… .... a je to technický kousek, díky kterému je Outlander 3. generace prvním tradičním vozem od velkého výrobce, u které se předpokládalo od počátku, že bude vybaven buď klasickým spalovacím motorem nebo plug-in hybridní pohonnou jednotkou.

Nad rámec elektromobilu

Poté, co společnost MMC zhmotnila více než 40 let vlastních zkušeností s elektromobilem do modelu i-MiEV v roce 2009 (po něm následoval « K-car », elektrický lehký užitkový vůz pro japonský domácí trh), se rozhodla zaměřit na větší elektrická vozidla, vhodná pro jízdu na dlouhou vzdálenost s plným počtem pasažérů i se zavazadly.

Jako cíle obchodního plánu MMC nazvaného « Jump 2013 » - s rozsáhlou řadou elektromobilů a plug-in hybridů, které mají být představeny do roku 2015 – bylo úkolem těchto ambicióznějších automobilů překonat omezení dnešních akumulátorů – tedy omezený dojezd a přiblížit elektromobily širokému spektru zákazníků. Proto přišla hybridní plug-in technologie MMC - založená na elektromobilu a pohonu 4 kol.

Nový Outlander PHEV se odlišuje od ostatních:

  • Jako první plug-in hybrid od Mitsubishi Motors je to vůz vycházející z elektromobilu, který se spoléhá na rozsáhlé zkušenosti MMC s vývojem elektrického pohonu, doplněného podle potřeby zážehovým motorem.
  • Bere si také to nejlepší ze zkušeností značky Mitsubishi s pohonem 4 kol a stává se prvním elektrickým osobním vozem s permanentním pohonem 4 kol sériově vyráběným velkým výrobcem.
  • V neposlední řadě, protože byl vyvinut v rámci modelové řady Outlanderu 3. generace, netrpí žádným z nedostatků jednoduchých adaptací, zejména překážejícími přidanými součástmi elektrického pohonu.

Větší možnost volby

Současné hybridní automobily se obvykle dělí do následujících kategorií:

  • Sériové hybridy s pohonem dvou kol (spalovací motor vpředu + elektromotor vpředu)
  • Sériové hybridy s pohonem čtyř kol (spalovací motor vpředu + elektromotor vzadu)
  • Sériově/paralelní hybridy s pohonem dvou kol (spalovací motor vpředu + elektromotor vpředu)
  • Sériově/paralelní hybridy s pohonem čtyř kol (spalovací motor vpředu + elektromotor vpředu + elektromotor vzadu)
  • Sériově/paralelní plug-in hybridy s pohonem dvou kol (spalovací motor vpředu + elektromotor vpředu + možnost dobíjení)
  • Sériově/paralelní plug-in hybridy s pohonem čtyř kol (spalovací motor vpředu + elektromotor vzadu + možnost dobíjení)

Mitsubishi Motors svým modelem Outlander PHEV nyní přidává k těmto kategoriím ještě Sériově/paralelní plug-in hybrid s párem elektromotorů (tj.: spalovací motor vpředu + elektromotor vpředu +elektromotor vzadu + možnost dobíjení).

… a to s architekturou podobající se spíše architektuře elektromobilu než vozidla s běžným spalovacím motorem a také s pohodlím a univerzálností crossoveru nebo vozu typu SUV:

Architektura vycházející z elektromobilu

Outlander PHEV přebírá některé prvky z modelu i-MiEV a pyšní se nekompromisní architekturou specifickou pro elektromobil,

V tomto smyslu vyměňuje tradiční formát motor + převodovka + pohon nápravy za « čistější » uspořádání (zpředu dozadu):

  • Přední spalovací motor: benzínový o objemu 2,0 l (87 kW), nacházející se na pravé straně stejného motorového prostoru jako u modelu Outlanderu 3. generace s běžným spalovacím motorem.
  • Přední elektromotor (60 kW) + měnič napětí (70 kW) + generátor: nacházejí se na levé straně motorového prostoru v podobném uspořádání jako klasický motor a převodovka s rozvodovkou.
  • Modul trakčního akumulátoru: uložený (bezpečně) pod podlahou mezi nápravami, aby nezasahoval do prostoru interiéru.
  • Zadní elektromotor (60 kW) + měnič napětí: nacházejí se pod podlahou, aby nenarušovaly zavazadlový prostor.

Toto novátorské uspořádání nemá ani konvenční převodovku ani hnací hřídel, systém je řízen elektronicky, přičemž benzínový motor pohání přední kola (v paralelním hybridním režimu) prostřednictvím převodového soukolí.

Navíc, primární hnací síla u modelu Outlander PHEV pochází z předního a zadního elektromotoru jako u 100 % elektromobilu s trvalým pohonem 4 kol:

  • Systém PHEV firmy Mitsubishi Motors využívá nově vyvinutý systém pohonu čtyř kol s párem elektromotorů, který je vhodný pro systém Mitsubishi S-AWC („Super ovládání všech kol“).
  • S-AWC vychází z technologie pohonu čtyř kol vyvinuté a odzkoušené na modelu Lancer Evolution a integruje ovládání systémů 4WD, ASC a ABS. A zde pracuje v tandemu se systémem PHEV.
  • Dva elektromotory pohánějí přední a zadní nápravu nezávisle. Vzhledem k tomu, že v podstatě nemají zpoždění a jsou skvěle regulovatelné, zajišťují mnohem jemnější ovládání systému pohonu 4 kol. Systém pohonu 4 kol s párem motorů nepotřebuje hnací hřídel, hydraulický systém a spojku, které slouží k propojení přední a zadní nápravy v konvenčních systémech pohonu 4 kol.
  • Vedle aktivní bezpečnosti, která je zřejmá u takto propracovaného hnacího ústrojí 4WD, systém Mitsubishi PHEV poskytuje okamžitý točivý moment, který je vlastní elektrickým motorům - a akceleraci srovnatelnou s akcelerací vidlicového šestiválce o objemu 3,0 l - zatímco pár elektromotorů zaručí plynulý pohyb vpřed i v náročných zimních podmínkách.

Pokud jde o dobíjení, Outlander PHEV může být zapojen do jakékoliv elektrické zásuvky stejným způsobem jako model i-MiEV, přičemž doba nabíjení je 4 hodiny pro plné nabití (240 V – 15 A) nebo 30 minut při použití rychlonabíječky (standard CHAdeMO). Díky tomu se dojezd v režimu čistého elektromobilu rozšířil natolik, aby vůz mohli používat i ti, co denně dojíždějí. Navíc:

  • Řidič také může přepnout do „Režimu dobíjení akumulátoru“ – dobíjení z benzínového motoru, když není k dispozici žádný jiný zdroj energie (v terénu atd. …)
  • Když řidič zabrzdí, přední i zadní elektromotor fungují jako generátory, přeměňují kinetickou energii a používají ji k dobíjení trakčního akumulátoru.
  • A v neposlední řadě, tak jako u modelu i-MiEV i zde elektronika hraje zásadní roli při zavádění PHEV do praxe, v tomto případě je to další vývoj vychvalovaného operačního systému společnosti MMC - mozku celého systému.

Operační systém shromažďuje údaje a informace ze všech hlavních součástí elektrického pohonu a na jejich základě zajišťuje integrované řízení výkonnosti vozu. Tento pokročilý systém řízení neustále sleduje stav nabití akumulátoru a množství energie získané z rekuperačních brzd a přitom reguluje výkon tak, aby byla zaručena plynulá a rychlá akcelerace z úplného zastavení. Výsledkem je, že systém optimalizuje a minimalizuje spotřebu elektrické energie, aby mohl poskytovat co nejlepší skutečný jízdní výkon. Outlander PHEV používá ještě pokročilejší systém vycházející z integrovaného systému řízení pro vozy řady MiEV, včetně funkcí pro plug-in systém. Ovládá nejen akumulátor a elektromotory, ale také spalovací motor a generátor. Operační systém automaticky vybírá jeden ze tří jízdních režimů (čistě elektrický, sériový hybridní a paralelní hybridní) podle úrovně nabití akumulátoru a podle jízdních podmínek, čímž vylepšuje jízdní výkon i spotřebu paliva.

Dlouhé trasy

Tedy, unikátní kombinace hnacího ústrojí modelu Outlander PHEV, která zahrnuje přední elektromotor + zadní elektromotor + přední benzínový motor + generátor, nabízí výběr jednoho ze tří jízdních režimů, které jsou vybírány střídavě podle konkrétních jízdních podmínek:

  • Čistý elektromobil (elektromobil s pohonem 4 kol a dvěma elektromotory) :
    • Vůz pohání dva elektromotory, energii dodává modul trakčního akumulátoru.
    • S maximální rychlostí přesahující 120 km/h (kde to povoluje zákon) a dojezdem více než 52 km může Outlander PHEV splnit denní rodinné povinnosti s nejmenším možným dopadem na životní prostředí (méně než 44 g/km – podle standardu EU).
  • Sériový hybridní (elektromobil s pohonem 4 kol a párovými elektromotory, které podporuje generátor) :
    • Za hranicí rychlosti 120 km/h nebo když je zapotřebí více výkonu (náhlá akcelerace) nebo při určité úrovni nabití (30 %), je automaticky zvolen sériový hybridní režim.
    • Benzínový motor pak naskočí, aby napájel generátor a znovu dobil trakční akumulátor, ovšem s možností návratu do režimu čistého elektromobilu, protože systém je nastaven tak, aby se vracel k plně elektrickému provozu co možná nejčastěji.
  • Paralelní hybridní (benzínový motor podporovaný pohonem 4 kol s párovými elektromotory) :
    • V tomto režimu Outlander PHEV plně využívá všech svých zdrojů pro otevřenou silnici:
      • Benzínový motor* pohání přední kola přes spojku,
      • Pár elektromotorů ho plynule podporuje vpředu i vzadu
      • Generátor distribuuje dodatečný točivý moment, který vzniká, aby posílil účinnost spalovacího motoru a ušetřil elektřinu z trakčního akumulátoru
      • Tak jako v případě sériového hybridního režimu, systém se automaticky vrátí buďto do sériového hybridního režimu nebo dokonce režimu čistého elektromobilu, když paralelní hybridní režim již není potřebný.

Plynulý

Outlander PHEV sdílí stejnou karoserii vyladěnou v aerodynamickém tunelu i stejné úsilí, které výzkum a vývoj MMC věnoval snížení celkového úrovně hluku, vibrací a neklidné jízdy, jako jeho bratranec Outlander 3. generace poháněný spalovacím motorem a navíc k tomu přidává tichost elektromobilu v čistě elektrickém režimu.

Dále je v něm k dispozici sériový hybridní režim a paralelní hybridní režim s jemným řízením hnací jednotky, jehož cílem je minimalizovat používání benzínového motoru nebo, pokud je jeho použití nutné, přísně regulovat jeho otáčky.

Zážitek z klidné jízdy je ve voze Outlander PHEV ještě dále zesílen vrozenou plynulostí jeho elektronicky řízené akcelerace, bez existence jakéhokoliv rázu při řazení.

A co najde ocenění hlavně při jízdách na delší vzdálenosti (dojezd více než 880 km…), Outlander PHEV rozšiřuje dynamické kvality rodiny Outlanderu 3. generace nízkým (nižším) těžištěm a dokonce ještě stabilnější a pohodlnější jízdou – umístění trakčního akumulátoru pod podlahou v rámci rozvoru zde hraje důležitou roli – a také vynikajícím rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu 55 % - 45 %.

Rodinný duch

Jako nejvíce povýšený člen rodiny Outlanderu 3. generace však Outlander PHEV zůstává Outlanderem, záměrně pouze s několika vizuálními změnami, ať už v exteriéru (nová barva « technická stříbrná », specifická přední mřížka, zadní světla s LED diodami, 18palcové lité disky kol, nárazníky v barvě karoserie) nebo v interiéru (panel s unikátními akcenty, vysoce kontrastní ukazatele s měřičem výkonu, hlavice řadicí páky připomínající joystick atd.…).

PŘEDBĚŽNÉ TECHNICKÉ PARAMETRY

(všechny údaje podléhají konečné homologaci)

KAROSERIE:
Délka: 4655 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1680 mm

Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz