Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 29.4.2017

Ženeva, 5. 3. 2013Tisková zpráva

Koncept GR-HEV* - Sportovní užitkový hybridní pick-up

Už od roku 1966, kdy se začala zabývat výzkumem elektromobility, předpokládala společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC), že elektromobily by se jednou mohly stát jejími dlouhodobě klíčovými produkty. Tento postoj dnes potvrzují nedávné obavy z globálního oteplování.

Od okamžiku, kdy MMC v roce 2009 uvedla na trh elektromobil i-MiEV a stanovila si dobrovolný závazek 20 % podílu elektromobilů do roku 2020, učinila v tomto směru významný pokrok. Důkazem je zcela nový Outlander v podobě Plug-in hybridu (PHEV) a jeho inovativní duální architektura – navržena od počátku pro klasický spalovací motor nebo plug-in elektrický pohon.

Mitsubishi Motors jde ve vývoji kupředu a nyní zkoumá celou škálu možných elektrických pohonů – čistě elektrický (EV), hybridní elektrický (HEV), plug-in hybridní elektrický (PHEV). Výsledek naznačí prostřednictvím světové premiéry dvou koncepčních vozů na ženevském autosalonu 2013, které zde budou vystaveny společně s evropskou specifikací Outlandera PHEV. Jedním z nich je koncept hybridního sportovního užitkového pick-upu GR-HEV.

Přechod na hybridní pohon

Pokud mají mít elektromobily pozitivní vliv na životní prostřední, měly by být schopny přilákat široké spektrum zákazníků díky rozsáhlé nabídce pokrývající všechny segmenty automobilů – od minivozů po velká robustní SUV, každý s vlastní technologií elektrického pohonu (EV, PHEV, HEV).

V tomto ohledu nový Outlander Plug-in hybrid už dokázal, že elektrický pohon a dlouhý dojezd očekávaný od crossoverů D-segmentu jsou dokonale slučitelné.

*Grand Runner-HEV

Dalším logickým krokem společnosti MMC bude pokračování ve vývoji a další přizpůsobování elektrických komponent požadavkům ještě prostornějších, robustnějších, sportovnějších vozů pro práci i volný čas, které uspokojí potřeby vyspělých i rozvíjejících se trhů.

Tyto úvahy stály při vzniku konceptu GR-HEV, který představuje první pokus Mitsubishi Motors o zavedení hybridní technologie (HEV) do pick-upu o jednotunové nosnosti. Po tomto typu vozu je velká poptávka na rodících se trzích a je exportním bestsellerem značky Mitsubishi, počínaje Evropou, jejím trhem číslo jedna (s více než 615 000 prodanými kusy z celkového počtu 1,42 milionů kusů exportovaných z továrny v Thajsku mezi léty 1992 a 2012)

Méně než 149 g/km

S ohledem na toto zadání tak Mitsubishi Motors uvádí další vůz s duální architekturou se zcela novým vlastním hybridním elektrickým řešením (HEV), které zahrnuje čistý vznětový motor Mitsubishi o objemu 2,5 litru a dopředu montovaný elektromotor s automatickou převodovkou – vše je řízeno elektronickým operačním systémem. Akumulátory se nacházejí uvnitř žebřinového rámu, kde jsou dokonale chráněny – další ochranu jim poskytují příčné ochranné tyče.

HEV je jednodušší a cenově dostupnější než EV a PHEV, a proto je považován za nejvhodnější řešení pro každodenní náročné požadavky, které vyžadují uživatelé pick-upů od svých vozidel. Zároveň je důležitým prostředkem ke splnění ekologických ambicí MMC i v těch nejvzdálenějších koutech planety, a to díky cíli dosáhnout emisí CO2 nižších než 149 g/km, což je hodnota mnohem lepší než průměr segmentu.

Nad rámec této konkrétní aplikace v pick-upu o jednotunové nosnosti přináší doplnění elektromotoru ke vznětovému motoru další výhody:

  • Okamžitá reakce elektromotoru posiluje akceleraci vznětového motoru.
  • Elektromotor také zvyšuje točivý moment vznětového motoru na vyšších otáčkách.
  • Tišší akcelerace a jízda ve vysoké rychlosti (v rámci povolených limitů).
  • Čistější emise vznětového motoru.

Tato kombinace také nabízí v případě potřeby nezávislý zdroj střídavého napětí (100V~240V) jako náhradu za generátor nebo například jako pohon pro 100 V naviják, ale také možnost jet na krátkou vzdálenost v režimu čistého elektromobilu.

Koncept GR-HEV využívá renomovanou technologii pohonu všech čtyř kol od Mitsubishi, a to v podobě Super All Wheel Control (S-AWC) zahrnující stabilizační systém VDC, který zabezpečuje vysokou stabilitu, přilnavost k vozovce a výborné jízdní vlastnosti na všech typech povrchu vozovky.

Systém S-AWC speciálně uzpůsobený pro HEV přizpůsobuje výkon motoru a brzdění každému jednotlivému jízdnímu režimu (2L, 4H, 4HL, 4LL) vybranému řidičem, aby mu pomohl při jízdě v náročných jízdních podmínkách:

  • Bezpečnější, jistější jízdní vlastnosti v jakémkoliv terénu jako např. na blátě, písku a ve sněhu, protože systém S-AWC využívá okamžitou reakci elektromotoru a ovládá brzdnou sílu na každém kole zvlášť.
  • Posiluje trakci a pomáhá tak vysvobodit vůz uvízlý v blátě nebo ve sněhu.
  • Zlepšuje stabilitu při tažení.

Špička mezi špičkami

Tato vývojová studie robustního, šikovného a výjimečného sportovního užitkového pick-upu HEV byla vytvořena jako koncepční nástupce dlouhé řady pick-upů o jednotunové nosnosti firmy Mitsubishi Motors - od původního modelu Forte/L200 z roku 1978 po dnešní Triton/L200.

Všechny modely byly ve své době úspěšné a vždy se odlišovaly svým líbivým designem.

Koncept GR-HEV navazuje na tuto tradici a přidává notnou dávku aerodynamického puncu, přičemž opouští hranatý vzhled, který v segmentu, jak se zdá, převládá.

Naopak, pro tento 5,42 m dlouhý vůz s dvojitou kabinou vytvořilo oddělení designu MMC svalnatý a atletický tvar, zdůrazněný ostrými liniemi připomínajícími žiletky, které začínají u předních světlometů a pokračují dozadu, aby vytvořily dynamickou vzhůru se klenoucí boční linii.

Koncept GR-HEV přebírá téma, které bylo poprvé vyvinuto pro dnešní model Triton/L200, a nabízí vzhled celistvého pick-upu, přičemž dlouhá úložná plocha je vizuálním pokračováním kabiny pro cestující, jednoduše vymezeným elegantním okrajem dveří ve tvaru písmene J, a samotná slouží jako podpora pro integrované stupačky.

Ještě více vzadu tato ložná plocha navazuje na 3D tvar kabiny, ať už ve formě široce otevřených lichoběžníkových podběhů kol (a jejich asymetrických plochých lišt vyvolávajících dojem pohybu) nebo pěkně tvarovaných zadních dveří či spirálovitých zadních kombinovaných svítilen. S LED diodami připomínajícími „rozsypané diamanty” vyvolávají dojem přesně vybroušeného šperku a dávají zádi vzhled špičkové kvality.

A to vše doplňuje nástavba stejně dramatického tvaru s nízkou linií střechy zvýrazněnou dvojicí prodloužených bočních lišt se saténovým povrchem. Klenou se nad kabinou, táhnou se přes vznášející se sloupky nad zadní světlo a jsou spojeny dvounosníkovým aerodynamickým křídlem.

A jako jasné vyjádření neoblomného záměru, integrovaný kryt ložné plochy ostře protíná všechny křivky.

Přední mřížka chladiče již poněkud uhlazeněji interpretuje novou vizuální identitu Mitsubishi Motors s aerodynamickými čepelemi zdánlivě vyfrézovanými přímo z leštěné mosazi, které mají jakoby chránit logo se třemi diamanty nacházející se mezi vymodelovanými panoramatickými světlomety ve tvaru diamantů – a společně vytvářejí celkový dojem šířky, stability a robustnosti.

A jako třešnička na dortu, koncept GR-HEV jezdí na dynamicky tvarovaných třípaprskových slitinových discích kol, které jsou osazeny lehkými nelegovanými paprsky. Jejich design se inspiroval firemním emblémem Mitsubishi ve tvaru tří diamantů a jasně vyjadřuje sílu.

Technické parametry
(údaje MMC)
Rozměry (D x Š x V) 5420 x 1930 x 1775 mm
Rozvor3000 mm
Počet míst k sezení5
Pohonná jednotkaČistý vznětový motor 2,5 l
Samostatný elektromotor (s funkcí zásobování střídavým napětím)
Automatická převodovka
Pohon4WD
Systém Super All Wheel Drive
EmiseMéně než 149 g/km

Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz