Tiskové zprávy WWW.MITSUBISHI-MOTORS.CZ
Informace jsou platné ke dni 24.6.2017

Amsterdam, 15. 9. 2008Tisková zpráva

Mitsubishi Motors v Evropě
Finanční výsledky – fiskální rok 2007, Prodejní výsledky - kalendářní rok 2008, Výhled – fiskální rok 2008

Měsíc před významnou akcí – pařížským autosalonem, na kterém společnost Mitsubishi Motors představí několik důležitých novinek spojených s jejími strategickými aktivitami v oblasti osobních vozů pro Evropu – chce společnost tato oznámení uvést v soulad s posledním vývojem obchodu v regionu.

Finanční výsledky – fiskální rok 2007 (FY2007)

Evropské operace Mitsubishi Motors Corporation (MMC) za fiskální rok 2007 (FY2007; 1.4. 2007 – 31.3. 2008) vykázaly pozitivní prodejní výsledky a zisk již pátým rokem po sobě.

Operativní zisk FY2007 na úrovni 492 mio. EUR (Oku ¥ 787)* představuje nárůst o 74 % oproti zisku FY2006, který činil 280 mio. EUR (Oku ¥ 426)*; základem zisku bylo:

  • nárůst prodeje vozů o 9 %
  • 8% nárůst v prodeji náhradních dílů & příslušenství s obratem ve výši 398 mio. EUR
  • úspěšné uvedení nového modelu Outlander (začátkem kalendářního rok 2007) a modelu Lancer Sportsedan (první vozy se dostaly na evropské trhy koncem kalendářního roku 2007); navzdory problémům v dodávkách způsobených úspěšným uvedením modelů, se oba modely podílely na celkových příjmech částkou 5 750 mio. EUR (Oku ¥ 9,316)*, tj. nárůst o 32 %
  • další snížení fixních nákladů o 17 %, které se mohlo opřít o dosavadní 13 % snížení nákladů za FY06 a 17 % snížení za FY05
  • další snížení skladových zásob vozů a náhradních dílů na 249 mio. EUR koncem prosince 2007, ve srovnání s 324 mio. EUR koncem roku 2006 (údaje za CY – kalendářní rok)
  • pokračující zlepšování evropských operací, včetně uzavření nákupní dceřiné společnosti MME v Holandsku a prodeje švédské distribuční společnosti nezávislému distributorovi, který bude dále rozvíjet a posilovat postavení Mitsubishi Motors na tomto trhu

Na téměř neměnném evropském trhu (15 929 231 ks nebo + 0.69 % mezi FY06 a FY07**), dosáhly evropské operace MMC celkového maloobchodního prodeje 231 160 vozů za FY2007***, zvýšení o 9% oproti FY2006, kdy došlo k převodu odpovědností za operace na ruském trhu pod správu MMC

Na celosvětové úrovni přinášejí evropské operace**** MMC v souladu se strategickými cíly profitabilitu růstu, dosahujíce stále druhého místa v rámci regionálního**** dělení MMC; evropské operace se významně podílely na dobrých finančních výsledcích FY2007.

Prodejní výsledky – první polovina kalendářního roku 2008 (CY2008)

V reakci na složitou ekonomickou situaci došlo v první polovině roku 2008 k poklesu evropského trhu osobními vozy o 2 % (ACEA výsledky / EU27 + EFTA výsledky / bez L200), a dále k rychlému zhoršení situace v několika zemích v prvních týdnech druhého pololetí.

S ohledem na skutečnost, že 46 % prodejů u Mitsubishi Motors představují velké vozy, byla společnost logicky zasažena touto závažnou situací a došlo k poklesu o 5,5 % (ACEA výsledky / EU27 + EFTA výsledky / bez L200).

Stejně tak významným faktorem byla situace s posledními modely – Lancer a Outlander – po kterých je vysoká poptávka po celém světě. Navzdory skutečnosti, že továrny jedou na plnou kapacitu, byl zaznamenán určitý nedostatek, jehož řešením by mělo být přesunutí výroby evropské verze modelu Outlander do holandské továrny NedCar od srpna 2008.

I tak bylo Mitsubishi schopné tuto situaci ustát:

  • využilo úspěchu nových modelů, počínaje vozem Outlander (prodej 20 090 ks / + 31 %): vozem, jehož vlastnosti (design, jízdní vlastnosti, prostornost a flexibilita, dobrý výkon, nízká spotřeba paliva a nízké emise CO2 , stejně jako “value-for-money“) odpovídají posledním trendům v nejrychleji rostoucím segmentu evropského trhu
  • sklidilo ovoce své dlouhodobé strategie expanze na nové /rostoucí trhy střední Evropy, Balkánu, Baltiku a Středozemí, jejichž růst vyrovnal ostrý pokles na vyspělých trzích západní Evropy; jedná se např. o:
    • Turecko: + 61 %
    • Izrael: + 26 %
    • Polsko: + 50 %
    • Rumunsko: + 55 %
    • Česká republika a Slovensko: + 14 %

Zatímco tradiční trhy jako Rakousko (+ 9 %), Dánsko (+ 12 %), Finsko (+ 28 %), Norsko (+ 36 %) nebo Švýcarsko (+ 2 %) zaznamenaly výrazný nárůst objemu prodejů, země jako Španělsko nebo Velká Británie výrazně kopírují situaci v Západní Evropě:

  • Španělsko:
    Podle posledních údajů prochází španělská ekonomika značnou krizí, která se výrazně promítá i do obchodu automobily (- 30,8 % v červnu, - 27 % v červenci a – 41,3 % v srpnu). Prodej osobních vozů pokles celkově o 17,1 % za posledních 6 měsíců; pokles prodeje osobních vozů u Mitsubishi činil “jenom“ 10 %, díky vynikajícímu přijetí modelu Lancer Sportsedan.
    Situace na trhu 4x4 byla ještě horší, pokles činil 24 %. Zatímco prodej vozů Mitsubishi v tomto segmentu poklesl zhruba ve stejné proporci, Outlander vykazoval lepší výsledky než celkový trh.

  • Velká Británie:
    V červenci 2008 byl britský trh osobními vozy o 3 % níže oproti roku 2007 a maloobchodní prodej o 6,5 %, zatímco fleetové obchody se držely o 0,7 % nad loňským rokem. Předpověď pro druhou polovinu roku naznačuje další pokles, neboť meziroční výsledky budou vycházet ze silného prvního kvartálu a následného rychlého poklesu, který započal již v dubnu.
    V tomto kontextu zaznamenávají všichni hráči na trhu strmý pokles zákaznické důvěry, vyplývající ze zpomalení ekonomiky UK, obtížné situace v oblasti úvěrů, poklesu hodnoty nemovitostí a v poslední době zvýšení nákladů na bydlení a cen pohonných hmot.

    Nicméně:
    • Mitsubishi se podařilo dosáhnout 4,0 % podílu v segmentu modelu Pajero, navzdory skutečnosti, že na trh vstoupila řada nových konkurentů;
    • v segmentu pick-up dosáhl distributor Mitsubishi Motors v UK s prodejem modelu L200 podílu 24,3 % (v roce 2007 to bylo 22,7 %), a to i přes silnou konkurenci ze strany Nissanu, a uvedení nové Toyoty Hilux;

Výhled – fiskální rok 2008 (FY2008)

Pro fiskální rok 2008 si Mitsubishi Motors v Evropě stanovilo, že bude budovat na pokroku, kterého dosáhlo v posledních letech tak, že bude pečlivě hlídat rovnováhu mezi ziskem a objemem prodeje, aby tak zajistilo stabilní prodej a růst zisku.

Poté, co bylo v roce 2007 rozhodnuto, že dojde k přesunu odpovědnosti za ruský trh z MME na MMC, a to s účinností od dubna 2008, učinilo Mitsubishi další strategické rozhodnutí o převodu odpovědnosti na MMC i za trh Ukrajiny, a to ze stejného důvodu jako v případě Ruska. Jiné specifikace i povaha strategie na těchto trzích vyvolaná odlišnými požadavky na rozvoj obchodu.

Po převodu obchodní odpovědnosti za trhy Ruska a Ukrajiny na MMC, se MME ve FY2008 soustředí na své hlavní trhy Západní a Střední Evropy a bude usilovat, aby udrželo prodejní momentum s prodejem ve výši zhruba 200 000 vozů, což podpoří:

  • posílení modelové řady osobních vozů uvedením další karosářské varianty C/D segmentu – nového modelu Lancer a jeho provedení Sportback; tento se bude výrazně podílet na celkovém objemu prodejů; model byl tvořen s velkým důrazem na evropské zákazníky;
  • v odpověď na rostoucí uvědomění v souvislosti s globálním oteplováním a kolísavé ceny pohonných hmot přechází Mitsubishi od krátkodobé k dlouhodobé “zelené“ strategii, včetně dalších opatření (mnohé bude upřesněno na autosalonu v Paříži);
    • přípravy na uvedení nového dieselového motoru “4N13” (jaro CY09) do C/D segmentu;
    • pokračující studie na možné uvedení čistě elektrického vozu i-MiEV do evropského A-segmentu;
    • další expanze v rámci modelové řady 4x4 vytvořením nového cross-overu, vycházejícího z velmi dobře (v loňském roce) přijaté studie “Concept-cX“;
  • stálý vývoj prodejní a marketingové strategie s cílem nacházet nové výrobky a využívat nové marketingové nástroje;
  • hledání dalších příležitostí na rychle rostoucích trzích Střední Evropy, Jižní Evropy (Balkán, Izrael, Turecko) a baltických zemí;
  • navzdory těžším podmínkám trhu, posilování distributorské a dealerské sítě v Západní Evropě;
  • přenesení výroby evropské verze modelu Outlander do holandské továrny NedCar od srpna 2008, čímž došlo k významného zlepšení využití výrobní kapacity v tomto závodě a současně k odlehčení potřebné kapacity v Japonsku (využití celkové výrobní kapacity MMC: 92 %).

MME zcela pokračuje ve svém závazku dlouhodobě vykazovat odpovídající nárůst zisku ve svém regionu. V souvislosti s těmito výsledky uvedl President & CEO Mitsubishi Motors Europe, pan Tim Tozer následující:“Mitsubishi zaznamenalo v Evropě za fiskální rok 2007 vynikající výsledky prodejů a ziskovosti. Prakticky se dařilo ve všech oblastech obchodu velice dobře, ale výsledek byl znatelný zejména díky ohromnému úspěchu, který přišel spolu s novým modelem Outlander, jenž dosáhl 6% podílu v segmentu. Fiskální rok 2008 bude ještě větší výzvou, a to z důvodu zpomalení ekonomiky v Evropě a v důsledku všeobecného zhoršení v segmentu 4x4 na několika velkých trzích. Nicméně, naše strategie vždy vycházela z postupného posilování našeho obchodu osobními vozy, stejně tak jako ze soustředění se na zlepšování emisí CO2 všeobecně.“

A dodal: “Právě teď, když píši tyto řádky, uvádíme v Evropě nový Lancer Sportback: tento dynamický, skvěle vyhlížející a velice evropský vůz výrazně zvýší naše pokrytí v Evropě. Nemám pochybnosti o tom, že jako součást rodiny Lancer, postupně obnoví naše postavení na trhu jako dodavatele odlišných vozů C/D-segmentu, po boku neuvěřitelně spolehlivého Coltu v rámci B-segmentu (podle německých statistik spolehlivosti ADAC byl Colt vyhlášen „nejspolehlivějším vozem“ v kategorii malých vozů) a našich světově proslulých vozů 4x4.“

Mimoto: “Náš rostoucí obchod osobními vozy udělá navíc další krok vpřed, když rodinu Lancer posílí další významný osobní vůz, který bude představen za pár týdnů na autosalonu v Paříži. A v příštím roce uvedeme zcela novou generaci dieselových motorů Mitsubishi Euro 5, které se poprvé objeví právě v modelu Lancer! To se odehraje souběžně s neutuchajícím vylepšováním naší modelové řady 4x4, jako např. uvedení naší inovativní a efektivní dvojité spojky SST v modelu Outlander 2,2 DI-D na jaře 2009.“

A Tim Tozer uzavřel: “Zatímco procházíme opravdu náročným obdobím, jsme si jisti, že naše jasná produktová strategie a celosvětový úspěch naší mateřské společnosti nám umožní rozvíjet náš obchod v Evropě i v dalších letech, pokračujíce v nastolené cestě profitability prodeje.“

* směnný kurs: FY06: ¥ 152 / 1 € - FY07: ¥ 162 / 1 €
**ACEA výsledky: 27 zemí EU + 3 EFTA země / nezahrnuje pick-upy jako L200
***MME výsledky: 34 zemí / včetně L200

**** # 1: Asie + Latinská Amerika + Střední Východ + Afrika + ASEAN + Austrálie (prodej 627 000 vozů)
# 2: Evropa + Ukrajina + Rusko (prodej 341 000 vozů)
# 3: Japonsko (prodej 219 000 vozů)
# 4: Severní Amerika (prodej 172 000 vozů)

Pozn.: “Pajero” je “Montero” ve Španělsku a “Shogun” v UK


Dovozce ČR: M Motors CZ s.r.o., Na Chodovci 2457/1, 141 00 Praha 4
Zákaznické centrum: 800 808 808, www.mitsubishi-motors.cz